Uruchomienie klauzuli wyjścia z reguł wydatkowych. KE przyjęła wniosek
Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o uruchomienie klauzuli wyjścia z reguł wydatkowych, co umożliwi zwiększenie wydatków na obronność. Podobne kroki podjęły Niemcy, Grecja, Łotwa i Estonia.
Co musisz wiedzieć?
- Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o uruchomienie klauzuli wyjścia z reguł wydatkowych, co umożliwi zwiększenie wydatków na obronność. Podobne wnioski złożyły Niemcy, Grecja, Łotwa i Estonia.
- Termin składania wniosków upływa z końcem kwietnia, ale Komisja Europejska pozwala na ich złożenie jeszcze na początku maja. Rzecznik KE Balazs Ujavi podkreślił, że termin ten jest orientacyjny.
- Zawieszenie reguł wydatkowych to element pakietu dozbrajania UE, który pozwala na zwiększenie wydatków na obronność bez cięć w innych obszarach budżetu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gorzkie słowa gen. Andrzejczaka. "Powinniśmy mieć inną ofertę dla Waszyngtonu"
Komisja Europejska poinformowała, że otrzymała wniosek Polski dotyczący uruchomienia klauzuli wyjścia z reguł wydatkowych. Takie rozwiązanie ma dać krajom unijnym możliwość zwiększenia wydatków na obronność. Oprócz Polski, podobne wnioski złożyły już Niemcy, Grecja, Łotwa i Estonia.
Wraz z końcem kwietnia upływa termin, jaki Komisja Europejska wyznaczyła krajom członkowskim na złożenie wniosków. Rzecznik KE Balazs Ujavi podkreślił, że termin ten jest orientacyjny i państwa, które się w nim nie zmieszczą, będą mogły przysłać wniosek jeszcze na początku maja. Przewidywał, że jeszcze w środę wnioski zostaną złożone przez kolejne kraje.
Przeczytaj także: 800 miliardów euro na obronność Europy. "To przewrót kopernikański"
Dlaczego Polska chce wyjść z reguł wydatkowych?
"Krajowa klauzula umożliwia odejście od rekomendowanej przez Radę Ecofin ścieżki wydatków do wysokości przyrostu wydatków na obronność w stosunku do sytuacji przed wojną w Ukrainie, jednak nie więcej niż 1,5 proc. PKB. Zgodnie z szacunkami przyrost wydatków obronnych według unijnej definicji COFOG (Klasyfikacja wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych według funkcji) w Polsce, w porównaniu do 2021 r., wyniesie w latach 2024-25 odpowiednio 1,1 proc. PKB i 1,3 proc. PKB" - napisano w komunikacie resortu finansów.
"Również w kolejnych latach obowiązywania klauzuli wydatki na obronność w Polsce będą kształtować się na poziomie istotnie wyższym niż w roku 2021" - dodano.
Jakie są konsekwencje zawieszenia reguł wydatkowych?
Zawieszenie reguł wydatkowych w przypadku wydatków na obronność to jeden z elementów pakietu dozbrajania UE, który szefowa KE Ursula von der Leyen zaproponowała w lutym. To rozwiązanie ma pozwolić państwom na zwiększenie wydatków na obronę bez konieczności cięć w innych obszarach budżetu i bez narażania się na unijną procedurę nadmiernego deficytu.
Czytaj również: Polska liderem zbrojeń. Jasny głos z Portugalii
Zgodnie z regułami fiskalnymi, deficyt państw członkowskich w ich budżetach nie może przekraczać 3 proc. PKB, a zadłużenie nie może wynosić więcej niż 60 proc. Polska znajduje się obecnie w procedurze nadmiernego deficytu.