Decyzja w sprawie drugiego toru na trasie Gdynia-Słupsk zapadnie do końca 2015
Robert Biedroń poinformował o toczących się konsultacjach w sprawie linii kolejowej 202. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy mogą przesyłać PKP swoje wnioski. Wbrew temu, co powiedział prezydent nie istnieją obecnie żadne warianty drugiego toru.
18.07.2015 | aktual.: 19.07.2015 10:01
Na ostatniej konferencji prasowej urzędnicy słupskiego magistratu zaapelowali do mieszkańców gmin leżących na trasie Słupsk-Gdynia o udział w konsultacja toczących się nad linią kolejową 202.
- Obecnie rozpatrywane są warianty dotyczące drugiej linii kolejowej. Zostaną one we wrześniu przedstawione pani minister infrastruktury. To ona właśnie po analizach i konsultacjach z komisją europejską podejmie ostateczną decyzję w sprawie drugiej linii torów kolejowych. Będziemy walczyć - zapowiadał podczas konferencji prasowej Robert Biedroń, prezydent Słupska.
Jak dowiedzieliśmy się w PKP PLK, zarządcy linii kolejowej 202 konsultacje trwają już od maja. Studium wykonalności projektu pozwoli określić - czy istnieje potrzeba rozbudowy linii o drugi tor, czy wystarczą inne rozwiązania zapewniające w perspektywie 30 lat zakładany rozkład jazdy pociągów i krótką podróż. Studium zostanie przygotowane do końca roku, a nie do września. Co więcej nie są prowadzone obecnie żadne prace projektowe nad drugą linią torowiska i nie wiadomo, czy i którędy będzie ona przebiegać.
Budowa drugiej nitki torowiska będzie realizowana najwcześniej za cztery lata, ale zdążyła już wzniecić wiele kontrowersji pośród mieszkańców. W czerwcu zorganizowano nawet w tej sprawie protest.
- Wcześniej zapewniano o budowie drugiego toru na całym pomorskim odcinku linii 202 to teraz okazuje się, że PKP PLK między Słupskiem i Lęborkiem zamierza zbudować tylko kilkukilometrową mijankę, która w żaden sposób nie rozwiąże problemu zatłoczenia i przepustowości linii. Taka modernizacja sprawi, że pociągi nadal będą stać na stacjach, aby przepuścić te jadące z przeciwka, a pociągi osobowe będą oczekiwać na wyprzedzenie ich przez szybsze, kwalifikowane - mówi Wirtualnej Polsce Tomasz Ciżmowski, wiceprezes Stowarzyszenia Aktywne Pomorze.
Propozycja kolejarzy zaskakuje tym bardziej, iż przed 1945 rokiem na odcinku Słupsk-Lębork linia nr 202 była dwutorowa. Większość mostów oraz wiaduktów nie wymaga więc przebudowy, a na nasypach jest miejsce na drugi tor. Zmodernizowanie linii jako jednotorowej na kilkadziesiąt lat pogrzebie możliwość dobrego skomunikowania Pomorza z resztą kraju, a także ograniczy lub uniemożliwi kursowanie na Pomorzu Środkowym pociągów typu Pendolino.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .