PiS wygrywa wśród młodych, widać fascynację Konfederacją. Poglądy mogą zaskakiwać
Gdyby układ sił w Sejmie zależał wyłącznie od młodych wyborców w wieku 18-30 lat, największymi siłami politycznymi byłyby PiS (27 proc.), Koalicja Obywatelska (24,7 proc.) i Konfederacja (19,2 proc.) - wynika z "Politycznego portretu młodych Polaków". Według badania udział w głosowaniu chce wziąć 72,2 proc. osób w tej grupie wiekowej. Wyniki mogą obalić kilka powszechnych mitów.
"Polityczny portret młodych Polaków" to badanie Centrum Badań Marketingowych Indicator i Fundacji Adenauera. Projekt jest koordynowany przez doktoranta Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego Adama Kądzielę. Przekonuje on, że analiza konfrontuje wyniki z powielanymi mitami i uproszczeniami na temat grupy wyborców w wieku od 18 do 30 lat. - Poddając analizie preferencje i postawy najmłodszej grupy wyborców, nie można abstrahować od ich poglądów na kluczowe problemy społeczno-gospodarcze oraz czynników, które motywują młodych Polaków do udziału w wyborach - mówi.
W Wirtualnej Polsce pierwsi pokazujemy kluczowe wnioski płynące z badania. "Choć Polacy w wieku od 18 do 30 lat z roku na rok stanowią coraz mniejszą grupę wyborców - dziś 4,66 mln osób, czyli 14,9 proc. ogółu dorosłej populacji (dla porównania seniorzy powyżej 65. roku życia stanowią 25,1 proc. uprawnionych do głosowania) - to jednak deklarowany przez nich udział w najbliższych wyborach parlamentarnych na poziomie 72,2 proc. powinien skłaniać do podjęcia próby zrozumienia ich poglądów i postaw wyborczych" - podkreślają autorzy.
Z raportu wynika, że większość młodych Polaków (61,2 proc.) nie określa swoich poglądów przez pryzmat podziału na lewicę i prawicę. Częściej umieszcza je poza skalą albo twierdzi, że nie są sprecyzowane. Aż 71,2 proc. badanych uważa, że w ciągu ostatnich ośmiu lat w Polsce pogorszyły się perspektywy życia dla młodych. Świadczyć ma o tym m.in. sytuacja mieszkaniowa. "Cztery lata temu mieszkanie z rodzicami deklarowało 27,7 proc. młodych osób. Dziś odsetek ten wzrósł o prawie 10 p.p. do 37,2 proc." - czytamy w badaniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Silne poparcie Konfederacji, ale PiS i KO z większym poparciem
Z sondażu poparcia partii politycznych wśród młodych Polaków wynika, że PiS może liczyć na 27 proc. poparcia. Niewiele mniej (24,7 proc.) chciałoby zagłosować na Koalicję Obywatelską. Na trzecim miejscu znalazła się Konfederacja z poparciem na poziomie 19,2 proc., a więc wyższym niż wyniki sondaży uwzględniające wszystkie grupy wiekowe.
Na dalszych miejscach młodzi wyborcy wskazują Lewicę Razem - 14,1 proc., oraz nieistniejącą jeszcze koalicję PSL-Polska 2050 - 9,6 proc. Ludowcy i partia Hołowni nie ogłosiły oficjalnie, że wystartują ze wspólnej listy, rozmowy na ten temat trwają i jest to scenariusz bardzo prawdopodobny. Inny komitet wyborczy zamierza poprzeć 1,7 proc., a 3,7 proc. respondentów odmówiło udzielenia odpowiedzi.
Autorzy badania przypominają, że podobne badanie wśród młodych było realizowane cztery lata temu i podkreślają, że deklaracje przełożyły się na oddane głosy. "Z badania late poll zrealizowanego przez Ipsos w 2019 roku wynika, że w 2019 roku wśród młodych wyborców na PiS głos oddało 26,3 proc, na Koalicję Obywatelską - 24,3 proc., na Konfederację - 19,7 proc., na SLD - 18,4 proc., zaś na PSL - 9,7 proc". Wyniki te potwierdziły deklarowane przez młodych poparcie w zrealizowanym przez nas przedwyborczym badaniu" - czytamy.
Tak decydują młodzi wyborcy
Z badań wynika, że większość młodych (81,2 proc.) głosuje na ugrupowanie, które popiera. Pozostała część "wybiera mniejsze zło". Największą motywacją do głosowania jest krytyczna ocena polityków rządzących (31,3 proc.) oraz chęć poparcia konkretnego ugrupowania (18,3 proc.).
Osoby, które nie chcą wziąć udziału w jesiennych wyborach, za główne przyczyny wskazały: brak zainteresowania polityką (17,2 proc.), przekonanie, że politycy myślą o własnych potrzebach (14,2 proc.) oraz ogólne poczucie niechęci do polityków (13,4 proc.). Wśród czynników, które dodatkowo zachęciłyby ich do udziału w wyborach wskazane zostały: obietnice, które poprawią ich sytuację ekonomiczną (27,4 proc.), postulaty związane z bezpieczeństwem militarnym Polski (14,9 proc.) oraz realizacja konkretnego modelu polityki energetycznej i klimatycznej (14,3 proc.).
"Głównymi źródłami informacji o polityce dla młodzieży są: media społecznościowe (29,3 proc.), internetowe serwisy informacyjne (27,7 proc.) oraz rodzina i znajomi (19,4 proc.). Wśród mediów społecznościowych kluczowe pozostają Facebook i Twitter. Telewizję wskazało 10,6 proc. respondentów, radio - 5 proc., prasę - 1,8 proc., a Kościół 1,1 proc" - czytamy w analizie.
Wskazania młodych wyborców mogą obalić mity
Autorzy badania pokazują również, co młodzi wyborcy myślą o ważnych kwestiach społeczno-gospodarczych, o których często dyskutuje się w przestrzeni publicznej. Zaskakiwać może dystans wobec liberalizacji prawa aborcyjnego czy niechęć wobec euro. To niektóre z kluczowych wniosków:
- 59,7 proc. popiera finansowanie z budżetu państwa in vitro i antykoncepcji,
- 59,8 proc. nie zgadza się z postulatem liberalizacji prawa aborcyjnego (63,3 proc. kobiet i 56,7 proc. mężczyzn),
- 73,7 proc. zgadza się z propozycją, by państwo walczyło z inflacją, ograniczając wydatki socjalne i podwyższając stopy procentowe,
- 74 proc. nie zgadza się z postulatem likwidacji programu 500 plus,
- 79,3 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że rząd powinien podjąć zdecydowane kroki w walce z kryzysem klimatycznym,
- 85,9 proc. pozytywnie ocenia postulat zwiększenia wydatków na obronność,
- 96,1 proc. wyraża sprzeciw wobec pomysłów wprowadzenia kary śmierci.
Autorzy informują, że badanie zrealizowane zostało w dniach 13-30 marca 2023 roku metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Pomiaru dokonano na ogólnopolskiej próbie N=1200 osób w wieku 18-30 lat. Próba była reprezentatywna ze względu na takie zmienne jak: płeć, grupa wiekowa, województwo, wielkość miejsca zamieszkania.
Źródło: Badanie "Polityczny portret młodych Polaków" zrealizowane przez Centrum Badań Marketingowych Indicator i Fundację Konrada Adenauera
Patryk Michalski, dziennikarz Wirtualnej Polski