Nowy gatunek dinozaurów. Znalezione w Chinach jaja mają 80 mln lat

W odległym regionie Chin odkryto najmniejsze w pełni zachowane jajo dinozaura, mierzące niespełna 3 cm. Znalezisko ma 80 milionów lat i należy do nowego, nieznanego dotąd gatunku dinozaurów.

Nowy gatunek dinozaura. Znalezione w Chinach jaja mają 80 mln lat Nowy gatunek dinozaura. Znalezione w Chinach jaja mają 80 mln latŹródło: EAST_NEWS
d396l5g

Naukowcy z Chińskiego Uniwersytetu Geonauk (CUG) odkryli w 2021 roku na placu budowy w Ganzhou sześć jaj dinozaurów. Po trzech latach badań potwierdzili, że jaja należą do nowego gatunku nazwanego "Minioolithus ganzhouensis".

Odznaczające się niewielkim rozmiarem, nieregularnym ułożeniem, ornamentacją oraz specyficzną grubością skorupki jaja różnią się od znanych dotychcza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Paraliż na północy Włoch. Ulewy doprowadziły do powodzi

Zespół wykorzystał skaningową mikroskopię elektronową (SEM) i dyfrakcję elektronów wstecznie rozproszonych do analizy kształtu i struktury skorupki.

Badania trwają

Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie "Historical Biology", pozwoliły sklasyfikować te jaja jako część rodziny elipsoidalnych, owalnych jaj dinozaurów. Naukowcy planują dalsze badania z wykorzystaniem mikro-tomografii komputerowej (mikro-CT), aby stworzyć trójwymiarowy model wewnętrznej struktury jaja. Mają nadzieję, że metoda ta pomoże lepiej zrozumieć proces formowania się jaj oraz dowiedzieć się więcej o gatunku dinozaura, który je złożył.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

World's Smallest 80 Million-Year-Old Dinosaur Egg Fossil Discovered in China

"Odkrycie to jest kluczowe dla naszej wiedzy o bioróżnorodności dinozaurów i jest istotne dla zrozumienia ewolucji" - stwierdzili naukowcy w swoim badaniu cytowanym przez "Daily Mail".

Najmniejsze jajo dinozaura

Odkryte "minijajo z Ganzhou" pobiło dotychczasowy rekord i jest najmniejszym na świecie. Dalsze badania mogą ujawnić nowe aspekty biologii dinozaurów oraz warunki środowiskowe, w jakich żyły te gatunki w późnej kredzie.

Źródło: Daily Mail/X/WP