Oto "dziecko Yingliang". Embrion dinozaura sprzed 66 mln lat

Zapomniana skamielina sprzed co najmniej 66 mln lat, pochodząca z południowych Chin, leżała zapomniana przez ponad 20 lat w Muzeum Historii Naturalnej Yingliang Stone. Zwrócono na nią uwagę dopiero podczas remontu obiektu. Okazało się, że skrywa prawdziwy skarb.

Oto "dziecko Yingliang". Embrion dinozaura sprzed 66 mln lat Oto "dziecko Yingliang". Embrion dinozaura sprzed 66 mln lat Źródło: East News, fot: University of Birmingham, Lida Xing, AFP
de56zz1

Remont w Muzeum Historii Naturalnej Yingliang Stone skłonił badaczy do posortowania starych skamielin. Naukowcy zwrócili wówczas uwagę na pokryte wciąż częściowo skałą jajo dinozaura. Podejrzewali, że może ono zawierać embrion.

Wykorzystując zaawansowane techniki skanowania, "zajrzeli" do środka skamieliny. Ich przypuszczenia się potwierdziły. Ujrzeli tam kompletny szkielet gotowego do wyklucia dinozaura.

Skamieliny jaj dinozaurów nie są wyjątkową rzadkością, ale jaja z kompletnym embrionem dinozaura w środku zdarzają się niezwykle rzadko. Naukowcy nazwali swoje odkrycie "dzieckiem Yingliang".

Szkielet "dziecka Yingliang" East News
Szkielet "dziecka Yingliang" Źródło: East News, fot: University of Birmingham, Lida Xing, AFP

Embrion odkryty w jajku ma 23,5 cm długości. Zwinięty jest w charakterystyczny sposób, przypominający ułożenie embrionu ptaka tuż przed wykluciem.

de56zz1

- To wskazuje, że takie zachowanie u współczesnych ptaków wyewoluowało i powstało wśród ich przodków dinozaurów - powiedział dr Fion Waisum Ma agencji informacyjnej AFP.

Jego zdaniem, "dziecko Yingliang" jest "najlepszym embrionem dinozaura, jaki kiedykolwiek znaleziono w historii".

Zdaniem badaczy znaleziony embrion należy do przedstawiciela owiraptorozaurów, dinozaurów z rodziny teropodów spokrewnionych z dzisiejszymi ptakami.

de56zz1

Owiraptorozaury, co oznacza po łacinie "jaszczury złodzieje jaj", były upierzonymi dinozaurami, które żyły na terenach dzisiejszej Azji i Ameryki Północnej w późnej kredzie - od 100 do 66 milionów lat temu.

Paleontolog prof. Steve Brusatte, który również był członkiem zespołu badawczego, napisał na Twitterze, że jest to "jedna z najbardziej oszałamiających skamieniałości dinozaurów", jakie kiedykolwiek widział, i że embrion był na krawędzi wyklucia.

Źródło: reuters.com