Media donoszą. Ukraina ma pretensje do USA
Politico informuje, że Ukraińscy urzędnicy naciskają na USA i inne kraje, aby przyspieszyły szkolenie pilotów F-16. Twierdzą, że obecny system nie zapewnia wystarczającej ich liczby do latania myśliwcami, które wkrótce zostaną przekazane Kijowowi.
Ukraińskie władze zapewniają, że posiadają 30 pilotów, którzy są gotowi do natychmiastowego rozpoczęcia szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Jednak, jak wynika z informacji przekazanych przez administrację prezydenta Bidena, program szkoleniowy realizowany w Arizonie nie jest w stanie pomieścić więcej niż 12 pilotów jednocześnie. Informacje te potwierdziły trzy źródła z administracji USA, które przekazały je do wiadomości Politico. Podobne problemy z brakiem miejsc szkoleniowych mają również dwa inne ośrodki, zlokalizowane w Danii i Rumunii.
Po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, która miała miejsce w lutym 2022 roku, Kijów zaczął zabiegać o dostawę samolotów. Niemniej jednak, prośby te były wielokrotnie odrzucane przez administrację Bidena. W maju 2023 roku prezydent Joe Biden zatwierdził wnioski innych krajów o przekazanie swoich samolotów F-16 Ukrainie, ale szereg wyzwań logistycznych wielokrotnie opóźniało rozpoczęcie szkolenia.
Takie kraje jak Dania, Norwegia, Holandia i Belgia planują dostarczyć do Kijowa ponad 60 amerykańskich samolotów F-16 w tym roku. Ukraińcy są przekonani, że większa liczba F-16 pomoże Kijowowi odepchnąć siły rosyjskie z linii frontu w miejscach takich jak Charków, gdzie Moskwa posunęła się naprzód w ostatnich tygodniach. Jednak Stany Zjednoczone stwierdziły, że nie spodziewają się, by odrzutowce zmieniły sytuację na polu bitwy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szkolenia ukraińskich pilotów
W ciągu ostatnich kilku tygodni, w ramach serii spotkań i rozmów telefonicznych Ukraina oficjalnie poprosiła USA o przeszkolenie dodatkowych pilotów w bazie Morris Air National Guard w Tucson w Arizonie. Jednak Stany Zjednoczone poinformowały ukraińską armię, że w kolejce do szkolenia na F-16 są też piloci z innych krajów i USA nie mogą złamać swoich zobowiązań wobec tych krajów.
Rzeczniczka Sił Powietrznych Laurel Falls poinformowała, że Gwardia Narodowa USA planuje przeszkolić łącznie 12 ukraińskich pilotów do końca września w bazie w Tucson. Podobnie jak Tucson, ośrodek szkoleniowy w Danii również ma ograniczoną przestrzeń i przygotowuje się do zamknięcia w listopadzie. Trzeci program, prowadzony w Rumunii, nie został jeszcze uruchomiony.
Obecnie w Danii szkolonych jest kolejnych ośmiu ukraińskich pilotów. Jednak ośrodek ten ma zostać zamknięty w przyszłym roku i nie będzie już uczestniczył w szkoleniach, ponieważ duńskie siły powietrzne przechodzą na niewykrywalne F-35.
Do końca tego roku oczekuje się, że 20 ukraińskich pilotów F-16 ukończy szkolenie - to połowa z 40 potrzebnych do obsługi pełnej eskadry (20 myśliwców) - powiedział były urzędnik Departamentu Obrony. Ośmiu nowych pilotów ma rozpocząć szkolenie w Rumunii, a ośmiu kolejnych wkrótce przybędzie do Tucson, dodał były urzędnik.
Osoba zaznajomiona z tematem poinformowała, że w ośrodkach szkoleniowych tylko cztery miejsca będą otwarte dla ukraińskich pilotów do końca roku.
F-16 nie zmienią wiele na polu bitwy?
Amerykańscy urzędnicy od miesięcy ostrzegają, że F-16 nie zmienią wiele na polu bitwy. Na przykład w obwodzie charkowskim, powiedział jeden z amerykańskich urzędników, ukraińskie myśliwce nie będą mogły latać przy granicy z Rosją lub na terytorium Rosji, ponieważ moskiewskie systemy obrony powietrznej z łatwością je wykryją i zestrzelą.
Jednak są też głosy, które twierdzą, że te samoloty ostatecznie zapewnią Kijowowi znaczną przewagę. Kiedy Ukraina otrzyma swoje pierwsze F-16, piloci będą prawdopodobnie w stanie wykonywać tylko ograniczone misje, na przykład przeciwko dronom i pociskom manewrującym na linii frontu. Gdy jednak Ukraińcy otrzymają pełną eskadrę samolotów i pilotów, "całkowicie realistyczne" - według jednego z ekspertów - będzie latanie F-16 do granicy i strzelanie do celów w Rosji. Radary, system celowania i pociski rakietowe F-16 są bez porównania lepsze od tych w samolotach ukraińskiej floty z czasów radzieckich.
Jednak w takim tempie przygotowań jak obecnie, Ukraina nie uzyska pełnej eskadry wyszkolonych pilotów do końca 2025 roku - powiedział Politico były urzędnik z administracji USA.