Czy umowa zlecenie wlicza się do stażu pracy? Rodzaj umowy a emerytura
Jednym z rodzajów umów, na podstawie których pracodawcy zatrudniają pracowników, jest umowa zlecenie. Z tego rozwiązania często korzystają osoby młode, które dzięki niemu mogą pogodzić pracę z nauką. Czy umowa zlecenie wlicza się "do emerytury"?
Jednym z czynników, wpływających na wysokość świadczenia emerytalnego, jest staż pracy. Ten natomiast jest obliczany na podstawie wykonywania obowiązków zawodowych opartych na umowie o pracę, umowie powołania lub umowie mianowania. Nie oznacza to jednak, że osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenie nie uzyskają prawa do emerytury.
Umowa zlecenie a staż pracy
Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenie, nie mogą korzystać ze wszystkich przywilejów, należnych pracownikom, zatrudnionym na etacie. Przede wszystkim nie nabywają prawa do urlopu. Dodatkowo w inny sposób wyliczane są składki, które w mają wpływ na wysokość świadczenia emerytalnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z przepisami, umowa zlecenie nie wlicza się do stażu pracy, po którego wypracowaniu (wraz z osiągnięciem wieku emerytalnego), pracownikowi przysługuje prawo do minimalnej emerytury. Ma ona jednak wpływ na wysokość wypłacanego świadczenia.
Emerytura a umowa zlecenie. W jaki sposób wpływa na wysokość świadczenia?
Warto pamiętać, że umowa zlecenie podlega oskładkowaniu obowiązkowemu oraz dobrowolnemu. Podmiot zatrudniający ma obowiązek opłacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne, składkę na ubezpieczenie wypadkowe oraz składki rentowe, oraz emerytalne. Dodatkowo pracownik może zdecydować o dobrowolnym odprowadzeniu składek na poczet ubezpieczenia chorobowego.
Jak informuje serwis money.pl, "emerytura obliczana jest na podstawie wysokości odprowadzanych przez kolejne lata składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - zarówno tych obowiązkowych, jak i dobrowolnych. Skoro więc umowa zlecenie podlega obowiązkowemu oskładkowaniu, to okres pracy na zleceniu traktowany będzie jako okres składkowy".