Nowa stacja kolejowa Ursus-Niedźwiadek gotowa
To pierwszy w Polsce przystanek wybudowany wspólnie przez samorząd szczebla podstawowego i PKP PLK
Nowy przystanek w Ursusie został ukończony przez firmę Mostostal. Złożono już pierwsze dokumenty potrzebne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, czyli do straży pożarnej i do sanepidu. Na razie przewoźnicy zostali poinformowani, że pociągi będą mogły zatrzymywać się na Niedźwiadku od 1 lutego. Jednak jest spora szansa, że przystanek uda się uruchomić już na początku stycznia.
Czytaj również: 3 koncepcje przebudowy Dworca Gdańskiego. Która najlepsza?
Przy stacji Ursus-Niedźwiadek znajduje się duże osiedle mieszkaniowe - jego mieszkańcy będą teraz mogli dojechać do centrum Warszawy w niecałe 20 minut. Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia z PLK w sprawie rozkładów jazdy SKM i KM .
Jednak, jak czytamy na stronie www.transport-publiczny.pl , bez wspólnych i radykalnych działań ze strony przewoźników i zarządcy infrastruktury PKP PLK, budowa stacji niewiele zmieni. Linia grodziska, na której znajduje się stacja Ursus-Niedźwiadek jest dziś jedną z bardziej obciążonych linii w warszawskim węźle kolejowym. Pociągi w godzinach szczytu są zatłoczone do granic możliwości. Przewoźnicy kolejowi, głównie Koleje Mazowieckie, muszą zwiększyć podaż miejsc w pociągach w godzinach szczytu. Jednak problemem - zarówno w przypadku KM jak i SKM - jest ograniczony tabor.
Najprosciej byłoby zwiększyć liczbę kursujących w szczycie pociągów, jednak nie jest to możliwe - przepustowość podmiejskiej linii średnicowej pomiędzy Warszawą Wschodnią i Zachodnią jest już wykorzystana w 100% – 16 par pociągów. PKP PLK nie planuje w nadchodzących latach zwiększenia przepustowości na tej trasie - myśli się nawet o jej ograniczeniu do 14 par pociągów. Przyczyną są ciągłe opóźnienia składów, szczególnie na stacji Warszawa Śródmieście .
Jedynym dobrym pomysłem byłoby skierowanie niektórych pociągów podmiejskich na dworce Centralny i Gdański. Uzasadnieniem dla przekierowania na Warszawę Gdańską będzie wybudowanie trzech nowych przystanków na Bemowie i Woli oraz wydłużenie II linii metra.
Zobacz również: Dworzec Centralny ma 38 lat! [CIEKAWE ZDJĘCIA]