PolskaTelefon zaufania dla dzieci. Kilkaset tysięcy osób otrzymało pomoc

Telefon zaufania dla dzieci. Kilkaset tysięcy osób otrzymało pomoc

Enigmatyczny numer telefonu 116111 nie mówi za wiele, jednak za jego pośrednictwem udało się rozwiązać już kilkaset tysięcy problemów najmłodszych. To Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży uruchomiony przez Fundację Dzieci Niczyje w 2008 roku. Dzięki bezpłatnym połączeniom, potrzebujący odnajdują w nim wsparcie, opiekę i ochronę.

Telefon zaufania dla dzieci. Kilkaset tysięcy osób otrzymało pomoc
Źródło zdjęć: © Fotolia
Robert Kulig

22.05.2015 | aktual.: 07.06.2015 11:05

"Chcę się zabić", "Moje życie to piekło", "Rodzice się rozwodzą, nie chcę żyć w tym syfie" - to zaledwie trzy, spośród setek tysięcy zdań, jakie słyszą pracownicy telefonu wsparcia dla dzieci i młodzieży. Pracownicy analizują potrzebę każdego dzwoniącego. Na koncie mają już sporo sukcesów i porad. Niejedno dziecko zawdzięcza im uśmiech na twarzy, a nawet życie. Sami pozostają jednak anonimowi "po drugiej stronie słuchawki". Przyglądamy się, jak wygląda praca w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tylko w ubiegłym roku było aż 127 tysięcy połączeń z prośbą o pomoc.

- Dzieci i młodzież mogą zwracać się z każdą ważna dla siebie sprawą. Nie ma problemów małych czy dużych, o każdym kłopocie czy zmartwieniu warto rozmawiać. Udostępnienie dzieciom i młodzieży bezpłatnej i anonimowej linii okazało się strzałem w dziesiątkę. Przez 7,5 roku działania numeru 116 111 w Polsce z naszej pomocy skorzystało ponad 830 tysięcy dzieci i nastolatków – dzwoniąc na bezpłatny numer 116 111 lub pisząc za pośrednictwem www.116111.pl/napisz - mówi Wirtualnej Polsce Lucyna Kicińska, koordynator Programu Pomocy Telefonicznej.

Linia obsługiwana jest przez specjalistycznie przygotowany zespół konsultantów: psychologów, pedagogów, terapeutów – pracowników Fundacji Dzieci Niczyje, a także stażystów i wolontariuszy. Dzięki temu, można kompleksowo rozwiązać wątpliwości i problemy w życiu najmłodszych.

- Zarówno dzieci jak i młodzież najczęściej dzwonią, by porozmawiać o problemach związanych z rówieśnikami (kłótnie, sprzeczki, nieporozumienia, nieszczęśliwe zakochania, pierwsze rozstania, kłopoty w związkach itp.). Wiele telefonów dotyczy seksualności i zachodzących zmian w ciele w okresie dorastania. 116 111 jest również bardzo często wybierany przez dzieci i nastolatki, którzy doświadczają przemocy: psychicznej, fizycznej, seksualnej, ze strony rówieśników czy osób dorosłych. Popularną kategorią rozmów jest rodzina. Dzieci i młodzież opowiadają nam o trudnościach w relacjach z rodzicami czy rodzeństwem, emocjami towarzyszącymi rozwodom rodziców, czy tzw. eurosieroctwu. Rzadziej, niż mogłoby się wydawać, dzieci i młodzież dzwonią na 116 111, by porozmawiać o problemach związanych ze szkołą, a jeśli już tak się dzieje, rozmowy dotyczą problemów z nauką, a nie „skarżenia” na nauczycieli – słyszymy od pracownika o najczęstszych problemach w Telefonie Zaufania.

Jednak bardzo ważną kategorią kontaktów jest zdrowie psychiczne i psychospołeczne dzieci i młodzieży

- Kontaktują się z nami osoby, którym towarzyszy obniżony nastrój, myśli depresyjne i rezygnacyjne. Są też dzieci, które samookaleczają się, myślą czy planują odebranie sobie życia – słyszymy dalej od koordynatora. I wskazuje, jak duża jest liczba młodych w Polsce, którzy potrzebują pomocy.

- To, czy w ciągu dnia odbierzemy 300 czy 800 rozmów zależy od ich długości. Aktualnie pracujemy jednocześnie przy 6-8 stanowiskach konsultanckich, a i tak wiele dzieci musi wybrać numer 116 111 kilka razy, bo uzyskać połączenie. Konsultanci telefonu 116 111 nie dają gotowych rad i rozwiązań. Razem z dzieckiem szukamy najlepszego dla niego wyjścia z sytuacji, w której się znalazło. Ważne też, że nie zastępujemy rodziców, nauczycieli, psychologów czy pedagogów. Wspieramy dzieci i młodzież w poszukiwaniu w ich środowisku takich osób, którym mogą zaufać i na nich liczyć. Często pomagamy odzyskać wiarę i zaufanie do świata dorosłych – dodaje Lucyna Kicińska.

Jak dalej słyszymy od osoby odpowiedzialnej za koordynowanie telefonu zaufania, w wielu sytuacjach wystarczy rozmowa, wysłuchanie, wspólne szukanie rozwiązań kłopotów czy trudności. - Zdarzają się jednak i takie telefony, które wymagają działań zmierzających do ochrony młodych osób. Dzięki porozumieniu z Komendą Główną Policji możemy zainicjować natychmiastową interwencję w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dzwoniących. Podejmujemy również wspólne działania z lokalnymi instytucjami pomocowymi oraz pedagogami szkolnymi w całej Polsce – podsumowuje rozmowę z Wirtualną Polską przedstawiciel telefonu 116 111.

Pracownicy zapewniają nas, że zawsze kierują się zasadami ABCD, czyli:
- Anonimowo - dzwoniąc do nas, nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska ani adresu zamieszkania.
- Bezpłatnie - połączenie z numerem 116 111 jest bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych.
- Chętnie - jesteśmy gotowi rozmawiać z Tobą o każdej ważnej dla Ciebie sprawie. Jeśli będzie Ci to potrzebne, możemy umówić się na kolejną rozmowę.
- Dyskretnie - wszystko, o czym nam powiesz lub napiszesz, zostanie między Tobą a konsultantami 116 111. Jeśli poprosisz nas o pomoc w rozwiązaniu Twoich problemów lub zgodzisz się na to, żeby Ci pomóc – zajmiemy się tym.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)