Tarapaty Bundeswehry. Puma za szeroka

Kolejne problemy niemieckiego wojska z Pumą. Każda operacja transportu nowych bojowych wozów piechoty jest skomplikowanym, czasochłonnym działaniem, wymagającym szeregu mozolnych czynności. Potrzeba też nie tylko przygotowanego do zadania personelu, ale także specjalistycznego sprzętu i konstrukcji - dźwigów i rampy załadunkowej.

Wóz bojowy Puma.Wóz bojowy Puma.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Dirk Vorderstrasse
Barbara Kwiatkowska

Żołnierze Bundeswehry muszą każdorazowo, przed przewiezieniem Pumy, demontować opancerzenie maszyny. Tylko wtedy wóz bojowy zmieści się na wagonie eszelonu.

Dopiero po oddzieleniu zewnętrznej konstrukcji można umieścić pojazd na wagonie. Potrzeba do tego specjalnych dźwigów, a tych wojsko ma w tej chwili za mało na wyposażeniu.

Jak podaje "Bild", Bundeswehra na załadunek 44 Pum, pozostających na stanie posiadania armii po wcześniejszym przygotowaniu ich do bezpiecznego transportu, podczas którego maszyny będą unieruchomione, potrzebuje około 24 godzin.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kaczyński się zagalopował. Minister też mówi o Jagiellonach

- Pod względem siły ognia Puma jest naprawdę dobra. Ale transport jest więcej niż nieoptymalny. Tym bardziej, że na stacji docelowej procedurę trzeba powtórzyć w odwrotnej kolejności: rozładunek dźwigiem, mocowanie opancerzenia. Trwa to tyle samo, co na stacji początkowej - mówi "Bildowi" żołnierz Bundeswehry.

Tarapaty Bundeswehry. Puma za szeroka

Jak dodaje gazeta, jeśli brakuje sprzętu lub zespół nie jest całkowicie wyćwiczony, traci się więcej czasu. Ta niedogodność niepokoi parlament i wojskowych ekspertów.

Gdy przemysł zbrojeniowy uznał, że Puma będzie idealnym wyposażeniem dla armii, ministerstwo obrony poszukiwało bojowego wozu piechoty do użytku daleko poza granicami, na przykład w Afryce, lub w Afganistanie. Liczyło się więc to, by sprzęt dał się łatwo umieścić na pokładzie wojskowych samolotów A400M.

Niespodziewana inwazja Rosji na Ukrainę wywołała inną sytuację geopolityczną. Sprawny transport kolejowy jest teraz jest kwestią bezpieczeństwa granic NATO.

Wybrane dla Ciebie
Zabił i zgwałcił Wiktorię. Sprawa wraca na wokandę
Zabił i zgwałcił Wiktorię. Sprawa wraca na wokandę
Czy "łowcy cieni" mogą zatrzymać Ziobrę za granicą? Ekspert wyjaśnia
Czy "łowcy cieni" mogą zatrzymać Ziobrę za granicą? Ekspert wyjaśnia
Jechali z Sebastianem M. Stanęli przed sądem
Jechali z Sebastianem M. Stanęli przed sądem
Trump mówił o denuklearyzacji. "Byłaby czymś wspaniałym"
Trump mówił o denuklearyzacji. "Byłaby czymś wspaniałym"
Działo się w nocy. Sprawozdanie w sprawie Ziobry w Sejmie
Działo się w nocy. Sprawozdanie w sprawie Ziobry w Sejmie
Polak zaginął na Maderze. Szeroko zakrojone poszukiwania
Polak zaginął na Maderze. Szeroko zakrojone poszukiwania
ONZ znosi sankcje wobec władz Syrii. Al-Szara zaraz w Białym Domu
ONZ znosi sankcje wobec władz Syrii. Al-Szara zaraz w Białym Domu
Senat USA blokuje ograniczenie uprawnień Trumpa. Chodzi o Wenezuelę
Senat USA blokuje ograniczenie uprawnień Trumpa. Chodzi o Wenezuelę
Komisja za aresztowaniem Ziobry. W sieci lawina komentarzy
Komisja za aresztowaniem Ziobry. W sieci lawina komentarzy
Kropiwnicki odchodzi z MAP. Kulisy odejścia
Kropiwnicki odchodzi z MAP. Kulisy odejścia
Były książę Andrzej wezwany przez Kongres USA. Chodzi o Epsteina
Były książę Andrzej wezwany przez Kongres USA. Chodzi o Epsteina
Lotnisko w Goeteborgu znów otwarte. Wcześniej wykryto drony
Lotnisko w Goeteborgu znów otwarte. Wcześniej wykryto drony