Szwedzi z bogatą ofertą. Saab zwiększa zaangażowanie w Polsce
Szwedzki Saab rozszerza współpracę z polskim wojskiem i przemysłem. Firma oferuje okręty podwodne A26 w programie Orka i proponuje szybkie dostawy samolotów AWACS GlobalEye. W grze jest też szersza kooperacja stoczni po obu stronach Bałtyku.
Co musisz wiedzieć?
- Saab oferuje Polsce okręty podwodne A26 w programie Orka i deklaruje udział polskich stoczni.
- Firma proponuje samoloty AWACS GlobalEye z deklarowanym terminem dostawy ok. 3 lat.
- Zacieśnia się współpraca przemysłowa: kontrakty na Carl Gustaf, 340 AEW, okręty Delfin i umowy z PGZ, WB oraz Dezametem.
Saab, największy szwedzki producent uzbrojenia, umacnia obecność w Polsce. Firma realizuje już dostawy, m.in. granatników Carl Gustaf za ok. 6,5 mld zł i samolotów 340 AEW, które pod koniec 2024 r. weszły do służby. Szwedzi współpracują też przy budowie dwóch okrętów rozpoznawczych Delfin dla Marynarki Wojennej, odpowiadając za zaawansowaną aparaturę radioelektroniczną.
Kluczowe propozycje Saaba dla Polski
Saab zgłosił ofertę okrętów podwodnych A26 Blekinge do programu Orka. Konkurują z rozwiązaniami z Niemiec, Francji i Korei Południowej (łącznie oferty złożyło 7 producentów z 6 państw). Firma zapewnia gotowość włączenia polskich stoczni do częściowej budowy jednostek. Wskazuje na logikę wspólnych działań serwisowych na Bałtyku i uzupełniające się kompetencje zakładów.
Prezes Saaba, Micael Johansson argumentuje, że A26 zaprojektowano pod płytkie, trudne warunki Bałtyku. W rozmowie z Polską Agencją Prasową podkreśla, że okręt ma bardzo cichy napęd i może pozostawać ukryty na dnie nawet przez kilka tygodni. Jednocześnie podkreślił zdolności do operacji na głębokich akwenach, w tym ochrony dalekich szlaków zaopatrzenia.
Jaką partią będzie KO? Zdecydowana odpowiedź premiera
Co z AWACS i terminami dostaw?
Saab oferuje też Polsce samoloty AWACS GlobalEye. Firma deklaruje ok. 3-letni czas dostawy od kontraktu. Maszyna bazuje na odrzutowcu Bombardier Global 6500 i przenosi zestaw sensorów na „belce” ponad kadłubem. Według Johanssona radary GlobalEye wykrywają obiekty w powietrzu na dystansie do ok. 600 km, a systemy walki elektronicznej utrudniają wykrycie samej platformy.
Natomiast oferowane szwedzkie A26 mają możliwość użycia ciężkich i lekkich torped (533 mm i 400 mm), stawiania min oraz transportu 11 dodatkowych osób, co wspiera operacje sił specjalnych. Johansson sygnalizuje rozwiązania pomostowe dla Marynarki Wojennej na czas między wycofaniem ORP "Orzeł" a dostawą nowych okrętów.
- Łączy nas to samo zagrożenie, więc taka współpraca wydaje się być jak najbardziej logiczna - podkreślił prezes Saaba.
We wtorek w Warszawie odbyło się polsko-szwedzkie forum przemysłu obronnego z udziałem ministrów obrony i przedstawicieli przemysłu. Szwedzki minister Pal Jonsson wskazał na dwukierunkowy charakter współpracy. Przykładem jest zakup przez Szwecję polskich wyrzutni Piorun za 3 mld koron.
Saab, we wrześniu na targach przemysłu obronnego MSPO w Kielcach, podpisał także umowy z PGZ, Grupą WB i porozumienie z Dezametem w sprawie amunicji moździerzowej.