Szokujące pytanie w zadaniu dla uczniów
„Jak powinni ustawić się chrześcijanie, aby zginęli sami Turcy?”. To nie jest pytanie z wojennej broszury, lecz z zadania matematycznego dla szkół podstawowych - o kontrowersyjnym zadaniu dla dzieci pisze "Tygodnik Powszechny".
„Na pokładzie przechylonego sztormem statku, który w każdej chwili może zatonąć, przebywa piętnastu chrześcijan i piętnastu Turków. Aby uratować łódź, trzeba sprawić, by była lżejsza, dlatego połowa ludzi musi być wyrzucona za burtę. Jeden z chrześcijan zaproponował, by wszyscy ustawili się wkoło i za burtę wyskakiwała każda co dziewiąta osoba. Jak powinni ustawić się chrześcijanie, aby zginęli sami Turcy?”. Takie zadanie mają do rozwiązania uzdolnieni uczniowie szkół podstawowych, którzy przygotowują się do konkursu „Kangur Matematyczny”. Znalazło się ono w 12. zeszycie serii „Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych”, opublikowanym w 2004 r. przez toruńskie wydawnictwo Aksjomat.
Samo zadanie dotyczy zagadnienia matematycznego nazywanego „Problemem Józefa Flawiusza”. Ten żyjący w I w. n.e. historyk dowodził powstaniem żydowskim przeciwko Rzymianom. Gdy powstańcy zostali otoczeni przez wroga, woląc samobójstwo od niewoli, zdecydowali się utworzyć krąg i ścinać co trzecią osobę, aż wszyscy zginą. Flawiusz nie chciał jednak popełniać samobójstwa i szybko obliczył, gdzie powinni w kręgu stanąć on i jego przyjaciel, by na koniec zostać przy życiu - podaje "Tygodnik Powszechny".
Piotr Nodzyński, wydawca i współautor książki, dziwi się, że zadanie wzbudza takie kontrowersje: przecież nie jest ono wymysłem autorów, nikt z nas w najmniejszym stopniu nie chciał nawoływać do nienawiści. Dla mnie najważniejszy był model matematyczny, po którym może zabrakło informacji, że jego realistyczny kontekst jest nieistotny. Tu się trzeba znać na matematyce, nie chodzi o mordowanie Turków.
MEN twierdzi, że ponieważ „Miniatury matematyczne” nie są podręcznikiem dopuszczonym do użytku w szkołach, nie ma możliwości interweniowania.