Strategiczne mapy hałasu. GDDKiA opublikowało najnowsze dane
Zaprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad mapy hałasu mają pomóc w informowaniu społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem. To element planowania strategicznego. Plany opracowano m.in dla dróg krajowych, z których korzysta rocznie powyżej 3 milionów samochodów.
Strategiczne mapy hałasu mają zastąpić używane dotychczas mapy akustyczne. Obowiązek ich opracowania spoczywa na zarządcach dróg, linii kolejowych czy lotnisk, a także prezydentach miast, które zamieszkuje powyżej 100 tysięcy mieszkańców.
Strategiczne mapy hałasu. Do czego służą?
Podstawowym zadaniem strategicznych map hałasu jest informowanie społeczeństwa w przystępny sposób o zagrożeniach związanych z dużym natężeniem dźwięku. Zebrane dane służą także do planowania programów ochrony środowiska oraz pozyskiwaniu informacji, przekazywanych Komisji Europejskiej. Zgodnie z wytycznymi, plany powinny być aktualizowane co 5 lat.
"Publikujemy strategiczne mapy hałasu dla dróg krajowych. Stanowią one podstawowe źródło danych wykorzystywanych m.in. do informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem".
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Strategiczne mapy hałasu GDDKiA w użyciu
Sporządzone na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mapy hałasu w Polsce, powstały na podstawie modeli obliczeniowych, uwzględniających pomiary akustyczne, zagospodarowanie terenów sąsiadujących z ruchliwymi ciągami komunikacyjnymi czy modele ukształtowania terenu.
Mapy hałasu. Jak wyglądają?
Jak informuje GDDKiA, strategiczne mapy hałasu mają składać się z części opisowej oraz graficznej. Część opisowa powinna zawierać informacje dotyczące:
- terenów zagrożonych hałasem
- wartości przekroczeń dopuszczalnych norm na danym terenie
- szacunki, określające liczbę osób zagrożonych w związku z natężeniem hałasu
- informację o podjętych działaniach ochronnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najdłuższy tunel w Polsce już otwarty. Robi wrażenie! „Jest ulga”
W skład części graficznej powinny wchodzić:
- mapa emisyjna dla dróg
- mapa imisyjna, wskazująca stan akustyczny terenu
- mapa terenów objętych ochroną akustyczną
- mapa terenów, wskazująca miejsca, w których przekroczono normę hałasu
- mapa planowanych działań na okres 5 lat.
Szczegółowe, strategiczne mapy hałasu można pobrać ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.