Strategiczne mapy hałasu. GDDKiA opublikowało najnowsze dane

Zaprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad mapy hałasu mają pomóc w informowaniu społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem. To element planowania strategicznego. Plany opracowano m.in dla dróg krajowych, z których korzysta rocznie powyżej 3 milionów samochodów.

Do czego służą Strategiczne Mapy Hałasu? GDDKiA opublikowała dane.
Do czego służą Strategiczne Mapy Hałasu? GDDKiA opublikowała dane.
Źródło zdjęć: © Pixabay, Twitter

Strategiczne mapy hałasu mają zastąpić używane dotychczas mapy akustyczne. Obowiązek ich opracowania spoczywa na zarządcach dróg, linii kolejowych czy lotnisk, a także prezydentach miast, które zamieszkuje powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Strategiczne mapy hałasu. Do czego służą?

Podstawowym zadaniem strategicznych map hałasu jest informowanie społeczeństwa w przystępny sposób o zagrożeniach związanych z dużym natężeniem dźwięku. Zebrane dane służą także do planowania programów ochrony środowiska oraz pozyskiwaniu informacji, przekazywanych Komisji Europejskiej. Zgodnie z wytycznymi, plany powinny być aktualizowane co 5 lat.

"Publikujemy strategiczne mapy hałasu dla dróg krajowych. Stanowią one podstawowe źródło danych wykorzystywanych m.in. do informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem".

Strategiczne mapy hałasu GDDKiA w użyciu

Sporządzone na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mapy hałasu w Polsce, powstały na podstawie modeli obliczeniowych, uwzględniających pomiary akustyczne, zagospodarowanie terenów sąsiadujących z ruchliwymi ciągami komunikacyjnymi czy modele ukształtowania terenu.

Mapy hałasu. Jak wyglądają?

Jak informuje GDDKiA, strategiczne mapy hałasu mają składać się z części opisowej oraz graficznej. Część opisowa powinna zawierać informacje dotyczące:

  • terenów zagrożonych hałasem
  • wartości przekroczeń dopuszczalnych norm na danym terenie
  • szacunki, określające liczbę osób zagrożonych w związku z natężeniem hałasu
  • informację o podjętych działaniach ochronnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W skład części graficznej powinny wchodzić:

  • mapa emisyjna dla dróg
  • mapa imisyjna, wskazująca stan akustyczny terenu
  • mapa terenów objętych ochroną akustyczną
  • mapa terenów, wskazująca miejsca, w których przekroczono normę hałasu
  • mapa planowanych działań na okres 5 lat.

Szczegółowe, strategiczne mapy hałasu można pobrać ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)