SMS od "Facebooka". Oszuści liczą na nieuwagę użytkowników
Użytkownicy popularnych mediów społecznościowych znów stali się celem ataków oszustów. Tym razem chodzi o kampanię, której celem jest wyłudzenie danych do platformy Instagram. Co zaskakujące, nadawcą wiadomości SMS, rozsyłanej przez przestępców, jest "Facebook".
Phishing, czyli sytuacja, w której przestępca podszywa się pod daną osobę lub instytucję w celu kradzieży danych, pieniędzy lub zainfekowania sprzętu, jest obecnie jedną z najczęściej spotykanych metod oszustw internetowych. Jak informują użytkownicy mediów społecznościowych należących do konglomeratu technologicznego Meta, nowa kampania oszustów, została skierowana przeciwko nim.
SMS Facebook-Instagram. Link do "zresetowania hasła" to oszustwo
Kampania phishingowa, której celem stali się posiadacze konta w serwisie Instagram, nie jest pierwszym tego typu oszustwem. Na podobne, użytkownicy sieci, byli narażeni wielokrotnie. Schemat działania przestępców za każdym razem wygląda tak samo - użytkownicy są proszeni o kliknięcie w link, za pomocą którego możliwe będzie "zresetowanie hasła do Instagrama".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oszuści okradli 132 osoby na kwatery widmo w Zakopanem i nad morzem. Gigantyczne straty
Treść SMS-a, jest krótka i bezpośrednio nakłania do konkretnego działania. Użytkownicy otrzymują polecenie "tap to reset your instagram password", wraz z linkiem. Wiadomość oznacza dosłownie "dotknij, aby zresetować hasło na Instagramie". Po kliknięciu w link, użytkownicy nie są jednak kierowani na oficjalną stronę social media. Oszuści w ten sposób wyłudzają dane wrażliwe, takie jak login i hasło do konta.
Osoby nieuważne mogą łatwo ulec oszustom, ponieważ Ci skutecznie podszywają się pod Facebooka - paltformy, która podobnie, jak Instagram, należy do konglomeratu Meta.
Fałszywe SMS-y od Facebooka. To oczywisty wskaźnik oszustwa
Osoby, które otrzymały wiadomość SMS o podobnej treści, przed wykonaniem jakiejkolwiek czynności, związanej z resetem hasła, powinny zastanowić się, czy taka sytuacja może mieć w ogóle miejsce. Warto pamiętać, że opcja samoczynnego wysłania polecenia zmiany hasła, bez wcześniejszego polecenia tego działania przez użytkownika, jest niemal niemożliwa.
Jak chronić się przed oszustwami? Podstawową zasadą w przypadku każdej podejrzanej sytuacji, powinno być zachowanie czujności. W przypadku otrzymania wiadomości SMS lub e-mail z nieznanego żródła, nie należy klikać w załączone do nie linki. Warto sprawdzić otrzymane informacje "u źródła" - na przykład na infolinii banku, czy u dostawcy usług internetowych. W przypadku podejrzanych informacji, pochodzących z banku, należy pamiętać, że instytucje te nie będą wymagały podania przez nas hasła przez telefon lub w wiadomości. Bezpieczeństwo kont w social mediach można natomiast zwiększyć m.in. poprzez logowanie dwuetapowe oraz tworzenie silnych haseł.