Śląskie. Zamiast jednego toru, będą dwa. Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach
Dwutorowa linia tramwajowa w miejsce linii jednotorowej i rondo zamiast problematycznego skrzyżowania – to dwa najważniejsze elementy rewolucji torowo-drogowej w centrum Mysłowic. Efekt ma nastąpić we wrześniu przyszłego roku.
Przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie i mysłowickiego magistratu podpisali w czwartek umowę z generalnym wykonawcą prac – konsorcjum firm NDI z Sopotu.
Inwestycja w Mysłowicach obejmie ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców. W przetargu ogłoszonym przez Tramwaje Śląskie S.A. wspólnie z UM Mysłowice udział wzięło 6 podmiotów, spośród których komisja przetargowa za najkorzystniejszą uznała ofertę konsorcjum firm NDI z Sopotu, z ceną ofertową 44,5 mln zł netto.
Śląskie. Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach
Oferta zmieściła się w założonym przez inwestorów budżecie, a żaden z innych uczestników przetargu nie odwołał się od ogłoszonego wyniku, co otworzyło drogę do podpisania umowy.
Polski Ład. Umowy śmieciowe do likwidacji. Deklaracja rzecznika rządu
- Zadanie obejmuje przebudowę blisko półtorakilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców oraz pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą – poinformował mysłowicki ratusz.
W sumie to prawie 5 kilometrów toru pojedynczego. Torowisko przewidziane do modernizacji jest już mocno wyeksploatowane i to, że kwalifikuje się do przebudowy wiadome było od dłuższego czasu.
Mysłowice. Powstanie dwutorowa linia tramwajowa
W porównaniu do stanu obecnego po modernizacji zmieni się praktycznie wszystko. – Przede wszystkim wyeksploatowana linia jednotorowa zastąpiona zostanie linią dwutorową, dzięki czemu znacząco zwiększy się przepustowość torowiska. To podstawowa zasada, która przyświeca nam w realizacji prac modernizacyjnych w całej Metropolii – podkreślił prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
Dla ruchu tramwajowego bardzo istotna, choć dla mieszkańców zapewne najmniej dostrzegalna zmiana, to modernizacja pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego w Mysłowicach i torowiska od pętli w stronę Sosnowca aż do mostu nad Przemszą. Tu także realizowana będzie pełna modernizacja torowiska, zwrotnic, rozjazdów i sieci trakcyjnej.
Na etapie prac ziemnych, realizowane będą roboty związane z przebudową różnych instalacji podziemnych – wodociągowej, kanalizacyjnej, odwodnienia torowiska i jezdni, sieci gazowej, energetycznej i innych sieci teletechnicznych. Ponadto zdemontowane będą stare słupy trakcyjne, które zastąpią nowe słupy wraz z przyłączem elektroenergetycznym i nową siecią trakcyjną, a prace modernizacyjne obejmą także podstację Szopienice, zasilającą sieć linii nr 14 w Mysłowicach.
Śląskie. Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach. Rondo rozładuje zatory
W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. przebudowa wszystkich pozostałych elementów infrastruktury miejskiej, czyli chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i całej infrastruktury podziemnej.
– Co niezwykle istotne dla wszystkich kierowców, przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Starokościelnej i Szymanowskiego z ul. Krakowską, czyli drogą krajową 79. Miejsce newralgiczne w Mysłowicach, generujące spore zatory drogowe zostanie przekształcone w rondo, które zdecydowanie usprawni ruch kołowy – zaznacza prezydent Mysłowic Dariusz Wójtowicz.
Zarówno włodarze miasta, jak i przedstawiciele tramwajowej spółki apelują o cierpliwość, ale też zapewniają, że po zakończeniu prac cały ciąg ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców zyska zupełnie nową jakość.
Śląskie. Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach. Koniec prac jesienią 2022 r.
- Zyskają też pasażerowie tramwajów, a także mieszkańcy budynków zlokalizowanych wzdłuż tej linii tramwajowej, którzy odczują większy komfort życia, dzięki temu iż wibracje i hałas przejeżdżających tramwajów zostaną zdecydowanie ograniczone – zapewniają urzędnicy mysłowickiego magistratu.
Wszystkie prace, zarówno w zakresie tramwajowym, jak w zakresie miejskim inwestycji, wykonawca ma zakończyć nie później niż do końca września 2022 r.