Trwa ładowanie...

Ruda Śląska. Dziewięć ofert na połączenie autostrady A4 i DTŚ. Aukcja elektroniczna

Dziewięć ofert otrzymał samorząd Rudy Śląskiej w przetargu na pierwszy z dwóch etapów budowy ostatniego odcinka trasy N-S, mającej utworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny miasta. Dwie oferty mieszczą się w założonym przez miasto budżecie 113,1 mln zł brutto.

Śląsk. Dziewięć ofert otrzymał samorząd Rudy Śląskiej w przetargu na pierwszy z dwóch etapów budowy ostatniego odcinka trasy N-S.Śląsk. Dziewięć ofert otrzymał samorząd Rudy Śląskiej w przetargu na pierwszy z dwóch etapów budowy ostatniego odcinka trasy N-S.
d41s04w
d41s04w

Najtańsza z ofert opiewa na niemal 110 mln zł, najdroższa na ponad 184,5 mln zł. Teraz urzędników czeka szczegółowa analiza i ocena złożonych ofert. 

Następnie planowane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej. Zaproszenie do udziału w niej otrzymają wykonawcy, których oferty nie zostaną odrzucone na etapie oceny.

- Po raz pierwszy w naszym mieście przy tego rodzaju przetargu wykorzystamy aukcję elektroniczną. Wierzę, że zastosowanie takiej procedury będzie dla nas korzystne zarówno pod względem ceny, jak i jakości późniejszego wykonania inwestycji – podkreśla prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic.

Według planów inwestycja powinna być gotowa w czwartym kwartale 2023 r. Przedsięwzięcie objęte jest unijnym dofinansowaniem w wysokości ponad 85 mln zł.

d41s04w

Ruda Śląska. Pierwszy odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej

Do tej pory zrealizowane zostały trzy etapy trasy N-S, ale do pełnego połączenia autostrady A4 i DTŚ konieczna jest jeszcze budowa odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, dlatego została podzielona na dwa zadania.

Ogłoszony przetarg dotyczy pierwszego z nich. – Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora – wylicza wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer.

W ten sposób wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM.

Obostrzenia w Polsce. Szymon Hołownia: uruchomiono "maszynę losującą"

Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.

d41s04w

Ruda Śląska. Finalizacja trasy N-S. Dofinansowanie z Unii Europejskiej

Pierwotny przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4 zakładał wykonanie go w ramach jednego zadania. Postępowanie zostało jednak unieważnione w październiku 2019 roku, ponieważ najtańsza złożona oferta przekroczyła o ponad 106 mln zł koszt wynikający z projektu i kosztorysu inwestorskiego.

W tej sytuacji podjęta została decyzja o podziale zadania na dwa odcinki, co wymagało zmian w projekcie oraz uruchomienia dodatkowych procedur formalno-prawnych. Etapy zostały wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie.

Na budowę całego brakującego odcinka do autostrady miasto pozyskało 110 mln zł ze środków Unii Europejskiej.

d41s04w

– Mamy oficjalne potwierdzenie z Urzędu Marszałkowskiego, że weryfikacja wniosku przebiegła pozytywnie i mamy zgodę na podział odcinków – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk. – Koszty kwalifikowane pierwszego etapu objętego aktualnym przetargiem to około 100 mln zł, dofinansowanie miałoby wynieść 85 procent tej kwoty – dodaje.

Trasa N-S w Rudzie Śląskiej. Trzy odcinki ukończone

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

d41s04w

Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Ruda Śląska. Trasa N-S w kierunku północnym, do granicy z Bytomiem

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d41s04w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41s04w
Więcej tematów