Mikołów. Uchwałą w reklamy. Ma być estetyczniej
Samorząd Mikołowa przyjął tzw. uchwałę krajobrazową. Ma służyć wprowadzaniu ładu przestrzennego, a przedsiębiorcom pomagać w docieraniu do klientów.
Uchwały krajobrazowe umożliwiają samorządom prawną ochronę lokalnego krajobrazu. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r.
Dała ona samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonywane. Uprawnia też samorządy do wprowadzania i egzekwowania kar za niestosowanie się do ich przepisów, także wobec już zamontowanych nielegalnie nośników.
Mikołów. Uchwała krajobrazowa przyjęta
Mikołowski magistrat jest kolejną gminą w woj. śląskim mającą takie prawo miejscowe. W 2019 r. podobną uchwałę przyjęto w Sosnowcu, a w ub. roku w Cieszynie, Tarnowskich Górach i w Wiśle.
W myśl uchwały Mikołów podzielono na strefy: stare miasto, śródmieście, obszary produkcyjno-usługowe, tereny poza obwodnicą miasta, a także obszary położone w sąsiedztwie głównych dróg i skrzyżowań. Dla wszystkich przewidziano zróżnicowane regulacje.
Aby ułatwić przedsiębiorcom i twórcom reklam dostosowanie się do zmian, miasto przygotowało materiały promocyjne. To m.in. przewodnik prezentujący zasady sytuowania reklam, a także strona internetowa, na której można sprawdzić zapisy dotyczące konkretnego adresu. W godzinach dopołudniowych będzie można liczyć na pomoc konsultanta.
- Mikołów nie walczy z reklamą jako taką ani nie kwestionuje sensu jej istnienia. Nie mamy też najmniejszych intencji utrudniania prowadzenia działalności przedsiębiorcom i osobom świadczącym usługi w naszym mieście. Jednak wyznaczenie standardów, liczby i jakości nośników reklamowych obecnych w miejskiej przestrzeni jest konieczne, aby tę przestrzeń uporządkować – podkreślił inicjator i koordynator prac nad uchwałą krajobrazową, zastępca burmistrza Mikołowa Mateusz Handel.