Powstaje multimedialny gigant
Komisja Europejska zatwierdziła ocenianą na 34 mld euro fuzję trzech firm: francuskiej grupy multimedialnej Vivendi, sieci płatnej telewizji Canal+ i kanadyjskiego koncernu filmowo-muzycznego Seagram.
14.10.2000 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Oznacza to, że jeszcze w tym roku może powstać w Europie prawdziwy gigant na rynku multimedialnym: Vivendi zapewni kanały dystrybucji w świecie Internetu, a Canal+ i Saegram zawartość: filmy i muzykę.
Ceną za zgodę Komisji była obietnica Vivendi, że sprzeda swoje udziały w brytyjskiej płatnej telewizji British Sky Broadcasting (BSkyB), kontrolowanej przez Ruperta Murdocha i powiązanej z amerykańskim studiem filmowym Fox.
Koncern Vivendi, który już teraz ma 49% udziałów w Canal+, obiecał również Komisji, że Canal+ odda konkurentom na 5 lat prawo pierwszeństwa w wyświetlaniu 50% filmów amerykańskiego studia Universal, należącego do Seagrama. Zobowiązał się ponadto, że przez 5 lat konkurenci portali internetowych będą mieli dostęp do produkcji muzycznej Universalu.
Komisja - organ wykonawczy Unii Europejskiej, który pełni w przypadku połączeń przedsiębiorstw rolę urzędu antymonopolowego - obawiała się wcześniej, że fuzja trzech koncernów doprowadzi do monopolu na rynku płatnej telewizji i w dystrybucji filmów i muzyki w Internecie w krajach Piętnastki. Koncesje Vivendi rozwiały jej obawy. (mp)