Warszawa Główna - jak zmieniała się przez lata
Warszawa Główna Osobowa znów może stać się ważnym punktem na kolejowej mapie stolicy. PKP ogłosiła dziś inwestora, z którym prowadzone będą dalsze negocjacje dotyczące zagospodarowania dworca. - Koncepcja nowego zagospodarowania terenów Warszawy Głównej łączy tradycję z nowoczesnością - mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. I dodaje: "Zamierzamy przywrócić istniejące tam dawniej funkcje kolejowe i jednocześnie uzupełnić je o nowe, które uczynią cały teren bardziej atrakcyjnym - zarówno dla podróżnych, jak i mieszkańców Warszawy". Zobacz jak stacja Główna Osobowa zmieniała się przez lata.
(Na zdjęciu uroczyste otwarcie dworca w roku 1946).
WP/Michał Fabisiak
Po II wojnie światowej główny dworzec stolicy
Po II wojnie światowej Warszawa Główna Osobowa pełnia funkcję najważniejszego dworca kolejowego stolicy. Początkowo zakładano, że będzie to tylko rozwiązanie tymczasowe. W planach była bowiem budowa Dworca Centralnego. Jednak brak perspektywy szybkiej realizacji tej inwestycji sprawił, że Główna pełniła funkcję najważniejszego dworca kolejowego aż do 1965 roku. Na początku do roli dworca zaadaptowano stare magazyny przy ulicy Towarowej 1. Były one pozostałością po stacji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
WP/Michał Fabisiak
Dworzec tematem piosenek
Do 1967 roku Główna obsługiwała wszystkie połączenia krajowe jak i międzynarodowe. Stacja wpisała się w komunikacyjny krajobraz miasta oraz stała się częstym tematem wykorzystywanym w literaturze i filmie. Piosenkę o dworcu nagrał nawet Wojciech Młynarski. Nazywa się ona "Niedziela na Głównym".
WP/Michał Fabisiak
Wakacyjne tłumy
W roku 1955 na dworcu został oddany do użytku budynek recepcji rządowej. Przyjmowane były w nim zagraniczne delegacje. Składy z międzynarodowymi gośćmi zatrzymywały się na peronie 7, który był przeznaczony dla pociągów specjalnych i dyplomatycznych. Większość pasażerów dworca stanowili jednak zwykli obywatele.
WP/Michał Fabisiak
Ruch wstrzymano w 1997 roku
Pociągi dalekobieżne przestały kursować do Warszawy Głównej od czerwca 1976 roku. Najważniejszym punktem na kolejowej mapie stolicy był już w tym czasie Dworzec Centralny. Główna Osobowa dalej obsługiwała połączenie elektryczne. Odjeżdżały stąd składy m.in. w kierunku Kielc, Radomia czy Warki. Ruch pasażerski wstrzymano w 1997 roku.
WP/Michał Fabisiak
Muzeum zamiast dworca
W następnych latach rozebrano większość kolejowej infrastruktury. Na terenie dworca znajduje się obecnie Muzeum Kolejnictwa. Odwiedzający mogą podziwiać tam, m.in. zabytkowy tabor.
WP/Michał Fabisiak
W 2017-2018 roku rozpocznie się przebudowa
Budynek hali głównej i otaczające go tereny to obraz nędzy i rozpaczy. W 2014 roku PKP zapowiedziała, że przywróci na dworcu ruch pasażerski. Prace związane z zagospodarowaniem tego miejsca spółka planuje rozpocząć w latach 2017-2018.
WP/Michał Fabisiak Tekst: Michał Fabisiak
Dworzec Główny znów stanie się ważnym punktem komunikacyjnym
Inwestycja obejmie 10-ha teren. Oprócz reaktywacji dworca, planowa jest zabudowa biurowa, handlowo-usługowa i mieszkaniowa. Projekt zakłada również utworzenie terenów rekreacyjno-sportowych. PKP chce w ten sposób tchnąć życie w tę zaniedbaną część stolicy. Stacja Warszawa Główna ma w przyszłości ułatwić organizację ruchu w czasie przebudowy linii średnicowej. Kolejarze chcą, aby odjeżdżały stąd pociągi w kierunku Radomia i Piaseczna oraz lotniska na Okęciu.
WP/Michał Fabisiak