"Okrągły stół" - którędy obwodnica przez Rospudę
Na kolejnych posiedzeniach, "okrągły stół"
ds. budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy ma zastanowić
się w jaki sposób wykonać analizę porównawczą trzech wariantów
budowy tej drogi - poinformował prof. Andrzej Kraszewski.
Galeria
[
]( http://wiadomosci.wp.pl/druga-batalia-o-doline-rospudy-6038645128017025g )[
]( http://wiadomosci.wp.pl/druga-batalia-o-doline-rospudy-6038645128017025g )
Druga batalia o Dolinę Rospudy
Galeria
[
]( http://wiadomosci.wp.pl/batalia-o-doline-rospudy-6038700024857729g )[
]( http://wiadomosci.wp.pl/batalia-o-doline-rospudy-6038700024857729g )
Batalia o Dolinę Rospudy
Jeśli podczas najbliższego posiedzenia uda się ustalić do końca kryteria, będziemy zastanawiać się w jaki sposób wykonać analizę porównawczą wariantów. Postuluję, aby jak najszybciej rozpocząć prace nad nową oceną oddziaływania na środowisko - powiedział prof. Kraszewski podczas obrad sejmowej komisji ochrony środowiska.
Prof. Kraszewski z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej jest moderatorem "okrągłego stołu".
Druga sesja "okrągłego stołu" w minioną sobotę zakończyła się ustaleniem dwóch kryteriów, na podstawie których zostaną przeprowadzone szczegółowe analizy trzech wariantów tej drogi. Ustalone kryteria to: transportowe i ekonomiczne.
Podczas pierwszej sesji - 9 stycznia br. - ustalono, że przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy drogi. Pierwszy wariant - to dotychczasowa lokalizacja wybrana przed GDDKiA przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada) - skrytykowany przez ekologów, drugi - z obwodnicą przez miejscowość Raczki, trzeci - przez miejscowość Chodorki.
Kraszewski wyjaśnił posłom, że kryterium transportowe ma polegać na próbie określenia, ile samochodów osobowych i tirów będzie jeździło obwodnicą, a ile pozostanie w Augustowie.
Kryteria ekonomiczne mają dać odpowiedź na pytanie, ile będą kosztować poszczególne warianty i uwzględnić to, że część środków publicznych już została rozdysponowana na przygotowanie wariantu, którego realizację GDDKiA już rozpoczęła.
Kryterium społeczne zostały określone jedynie częściowo. Pod uwagę na być brana m.in. liczba wyburzeń, długość ekranów akustycznych, przecięcia pól uprawnych - mówił Kraszewski.
Wyjaśnił, że "okrągły stół" nie zajął się jeszcze kryteriami przyrodniczymi. Będą omawiane bardzo ważne sprawy np. długość obszarów chronionych. Wiem, że pozarządowe organizacje ekologiczne będą zgłaszać takie kryteria, które będą obrazowały w jakim stopniu poszczególne warianty odpowiadają przepisom prawa w tej dziedzinie - powiedział profesor.
Inicjatorem powołania okrągłego stołu ds. Rospudy był minister środowiska Maciej Nowicki. Powodem zaś, wieloletni konflikt dotyczący tej inwestycji pomiędzy mieszkańcami, inwestorem i ekologami.
Konsekwencją konfliktu stał się wniosek Komisji Europejskiej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Sprawa w Trybunale ma być rozstrzygnięta dopiero wiosną 2009 roku. Tymczasem Nowicki ma nadzieję, że KE wycofa wniosek, gdy Polska przedstawi dokładną analizę wariantową tej inwestycji.
Nie zmienia to faktu, że cała procedura związana z budową obwodnicy wróciła do punktu wyjścia. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową, którą wydał b. minister środowiska Jan Szyszko. Dopuszczała ona, by obwodnica Augustowa w Dolinie rzeki Rospudy mogła być zrealizowana w jednym z dwóch wariantów: tunelu drogowego lub estakady. Wybór wariantu, po przeanalizowaniu kosztów, miał należeć do inwestora.