Takim autem nie wjedziesz. Wielki zakaz w Warszawie od lipca
Od 1 lipca tego roku w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich, poinformował PAP, że do tej pory wpłynęło około 1,5 tysiąca wniosków o wyłączenie, czyli o możliwość poruszania się po strefie pojazdami, które nie spełniają określonych wymogów.
Zgodnie z nowymi przepisami, zakaz wjazdu do strefy będzie dotyczył samochodów benzynowych, które zostały wyprodukowane przed rokiem 1997, oraz pojazdów z silnikiem diesla starszych niż z 2005 roku.
Dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski, wyjaśnił, że "to nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia". Dodał, że około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.
Wyłączenie ze Strefy Czystego Transportu
Jeżeli pojazd nie spełnia tych wymogów, można starać się o wyłączenie. Aby to zrobić, osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić pewne wymogi. Muszą mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorami, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą również starać się firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.
Osoby, które mieszkają w Warszawie i płacą tam podatki, będą zwolnione ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT zaczną obowiązywać je dopiero od stycznia 2028 roku. Wówczas nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prawybory prezydenckie w PO? "Szczęśliwa jest partia, która ma tak dobrych kandydatów"
Jest jednak wyjątek dla osób, które przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów. Dodatkowo wprowadzony zostanie wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat), pod warunkiem że przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą one wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą również pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa. Gmina ma prawo zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku. Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.
Puchalski podkreślił, że miasto zgłaszało, iż nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. "Te nalepki nikomu do niczego nie są potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy" - dodał dyrektor ZDM.
Zaznaczył, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu. "Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień" - zaznaczył.
Gdzie będzie strefa?
W ciągu najbliższych dwóch tygodni na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. "Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT" - dodał Puchalski. Przypomniał, że obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta.
Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. "Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm" - powiedział Puchalski.
Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.
Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.