W Warszawie żądają referendum. Awantura po nowych przepisach eskaluje
Przeciwnicy Strefy Czystego Transportu domagają się przeprowadzenia referendum w Warszawie. Zbierają podpisy pod wnioskiem w tej sprawie do władz miasta - powiedział Paweł Skwierawski z inicjatywy Stopkorkom.
Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu, która od lipca 2024 roku ograniczy ruch samochodów w stolicy.
- Jesteśmy przeciwni decyzji Rady Warszawy, wprowadzającej SCT. Jeżeli została ona wprowadzona przez Radę Warszawy, to może też zostać zlikwidowana przez radę - stwierdził Skwierawski.
Zapowiedział, że Stopkorkom zamierza zebrać pod wnioskiem o referendum przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy popisów. - Chcemy, aby było jasne, że odrzucenie go przez władze jest wyrazem jej arogancji - oznajmił.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniec z pieniędzmi dla Rydzyka? Poseł zapowiada zmiany
Skwierawski wyjaśnił, że "jeśli z jakichś względów, np. pozyskania funduszów unijnych, trzeba wprowadzić SCT", to należy ją ograniczyć jedynie do administracyjnego obszaru Starego Miasta, a decyzję o jej wprowadzeniu poprzedzić referendum.
O tym, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie jest konieczne, przekonywał w czwartek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
"Chcę też przypomnieć wszystkim - szczególnie tak głośnym dziś politykom PiS - że kwestia wprowadzenia Stref Czystego Transportu we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, a więc oczywiście także w Warszawie, to zapis z tzw. kamieni milowych. Czyli warunków otrzymania unijnych pieniędzy z KPO" - napisał na portalu X.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
W ocenie inicjatywy Stopkorkom Strefa Czystego Transportu jest nieefektywna pod względem poprawy jakości powietrza w Warszawie. Skwierawski przypomniał, że badania przeprowadzone w czasie lockdownu wykazały, że poziom pyłów uniesionych był identyczny, jak w dwóch latach poprzedzających. Również poziom tlenku węgla był na tym samym poziomie, jedynie zaobserwowano 8-proc. spadek zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Główną przyczyną zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jest ogrzewanie.
Strefa Czystego Transportu
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe.
Do końca 2027 roku z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 roku - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.
Pozostałe osoby od lipca 2024 roku nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Czytaj także: