ŚwiatMierzeja Wiślana: Dziś symboliczne wbicie łopaty. Rusza budowa kanału żeglugowego

Mierzeja Wiślana: Dziś symboliczne wbicie łopaty. Rusza budowa kanału żeglugowego

Dziś odbędzie się symboliczne rozpoczęcie budowy kanału żeglugowego między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Przekop Mierzei Wiślanej jest uważany za kontrowersyjny. Podczas symbolicznego wbicia łopaty będą obecne osoby z rządu. Inwestycja jest sztandarową obietnicą PiS-u.

Mierzeja Wiślana: Dziś symboliczne wbicie łopaty. Rusza budowa kanału żeglugowego
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | Polimerek

Budowa ma rozpocząć się w południe symbolicznym wbiciem łopaty w Nowym Świecie koło Kątów Rybackich. Uznawana jest za kontrowersyjną, ponieważ nie ma ona pozwolenia wodno-prawnego. Decyzja środowiskowa także nie została podjęta. Konsultacje społeczne w tej sprawie mają potrwać do 3 listopada.

- Jest to dla mnie hucpa polityczna urządzana przez Prawo i Sprawiedliwość, które tuż przed wyborami chce pokazać, że rzekomo realizuje obietnice - powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, którego samorząd jest przeciwny przekopowi.

Zgody nie wydał jeszcze wojewoda pomorski. Powodem tego jest trwający proces administracyjny.

Podczas symbolicznego wbicia łopaty obecni będą m.in. Jarosław Kaczyński oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Rząd uważa, że inwestycja ta jest kluczowa dla ożywienia gospodarki Warmii i Mazur, a projekt realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Nowy kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej ma mieć 1,3 kilometra długości i 5 metrów głębokości. Dzięki niemu będzie możliwość wpływania do Elbląga jednostkom o parametrach morskich - zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m.

Pierwsze statki mają przepłynąć w 2022 roku. Koszt inwestycji to 880 milionów złotych. Wszystkie pieniądze przeznaczone na kanał pochodzą z budżetu państwa.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)