Trwa ładowanie...

"Flota cienia" omija sankcje nałożone na Rosję. Co o niej wiadomo?

Nawet 600 jednostek wchodzi w skład układu zwanego "flotą cienia". Należą one do firm, które pomimo nałożonych na Rosję sankcji, wciąż współpracują z tamtejszym rynkiem podczas transportu ropy. Jak szacuje CNN, do "szarej strefy" morskiej należy nawet 10 proc. globalnej liczby dużych tankowców.

Czym jest "flota cienia"? (Zdjęcie ilustracyjne)Czym jest "flota cienia"? (Zdjęcie ilustracyjne)Źródło: East News
d93ty5d
d93ty5d

"Flota cienia" jest grupą statków transportujących rosyjską ropę do krajów, które nie nałożyły na Kreml sankcji po ataku Rosji na Ukrainę. W ciągu ostatnich miesięcy jej liczebność uległa znacznemu zwiększeniu, co stanowi - jak podaje CNN - zagrożenie dla lokalnej logistyki, a w konsekwencji może spowodować wzrost ceny płynnego paliwa w Europie.

"Flota cienia" na globalnych wodach

Po rosyjskiej napaści na Ukrainę, Europa zdecydowała o odejściu od energii z Rosji. Sytuacja wyglądała odwrotnie w Azji, gdzie Chiny oraz Indie zwiększyły import ropy zza północnej granicy. Zwiększonemu popytowi nie była w stanie sprostać rosyjska flota, w której brakowało odpowiedniej liczby statków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zaatakuje kolejny kraj? "Putin dąży do destabilizacji"

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie, klikając TUTAJ

Rozbudowa "floty cienia" była możliwa dzięki skupowi statków, które m.in. europejscy właściciele sprzedawali firmom z Bliskiego Wschodu oraz Azji. Wiele z tych przedsiębiorstw nigdy wcześniej nie działało na rynku transportu morskiego. Jak podaje CNN, eksperci nie są jednak w stanie dokładnie wskazać, do kogo trafia zakupiona od Rosji ropa.

d93ty5d

"Kto jest właścicielem i operatorem wielu z tych statków, pozostaje zagadką. Ponieważ handel rosyjską ropą stał się bardziej złożony w ciągu ostatniego roku, wielu zachodnich spedytorów wycofało swoje usługi. Pojawili się nowi, mało znani gracze, w niektórych transakcjach zaangażowane były firmy fasadowe z Dubaju lub Hongkongu" - podaje CNN.

Flota "ciemna" i "szara"

Eksperci dzielą flotę na "statki szare" oraz "statki ciemne". Do pierwszej kategorii należą jednostki, które odbiorcy rosyjskiej ropy kupili po rosyjskiej napaści na Ukrainę. To przede wszystkim firmy, które nigdy wcześniej nie były obecne na rynku tankowców. "Ciemną flotę" tworzą natomiast jednostki, które niegdyś transportowały ropę z Iranu oraz Wenezueli - krajów objętych m.in. amerykańskimi sankcjami.

Warto zaznaczyć, że Europa zakazała importu rosyjskiej ropy oraz rafinowanych produktów naftowych - obecnie nie istnieją jednak przepisy regulujące jej transport przez zachodnie statki do krajów-nabywców. Zdaniem przedstawicieli Kpler, firmy zajmującej się danymi i analizami, cytowanej przez CNN, europejskie statki w styczniu brały udział w 36 proc. transportu rosyjskiej ropy.

d93ty5d

"Flota cienia" niesie za sobą zagrożenie

Zdaniem CNN "flota cienia wciąż się rozrasta. Szacunkowo nawet 35 statków miesięcznie jest sprzedawanych firmom, działającym w układzie.

"Jedna czwarta sprzedaży tankowców między końcem lutego 2022 roku a styczniem tego roku dotyczyła nieznanych nabywców, mniej więcej dwa razy więcej niż w poprzednim roku" - szacuje natomiast Global Witness, organizacja non-profit.

Coraz większa liczba tankowców, należących to "szarej strefy" może stanowić zagrożenie dla cen ropy w Europie. Jak wskazuje ekspert firmy Kpler, na rynku tankowców nastąpił ogromny spadek efektywności. Ze względu na stan techniczny jednostek należących do "floty cienia", rośnie również ryzyko poważnej awarii i wycieku ropy do mórz lub oceanów, co w konsekwencji może doprowadzić do katastrofy ekologicznej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d93ty5d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski
d93ty5d
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj