"Doskonała adaptacja". Polska światowym potentatem w produkcji baterii do "elektryków"

"To coś więcej niż tylko sukces Polski - to ważny krok w kierunku zapewnienia strategicznej autonomii Europy w zakresie przejścia na czystą energię" - mówią twórcy raportu, w którym wskazano nasz kraj jako globalnego potentata w branży pojazdów elektrycznych.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Oszczepalski

Gdy mówi się o potrzebie transformacji energetycznej, często słychać zarzuty o wspieraniu zagranicznych gospodarek (jak Niemcy) kosztem polskich przedsiębiorstw i rodzimych źródeł energii (jak węgiel). W rzeczywistości transformacja ta stanowi jednak impuls do rozwoju przyszłościowych technologii. Mało który przykład pokazuje to lepiej niż magazyny energii.

Polska magazynami stoi

"Moc polskich producentów: jak Polska buduje przyszłość baterii w Europie" - już sama nazwa niedawnego raportu jest bardzo wymowna. Brytyjska organizacja pozarządowa New AutoMotive wylicza w nim, że Polska przyciągnęła 7,37 mld euro inwestycji w kilkunastu projektach. Pozwoliło to na utworzenie blisko 30 tys. bezpośrednich miejsc pracy w łańcuchu dostaw - od wydobycia po gigafabryki.

Dzięki temu Polska zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem zdolności produkcyjnych w zakresie ogniw litowo-jonowych. Jest pod tym względem liderem w Europie, a globalnie ustępuje jedynie Chinom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ostatnia szansa. Zamykają jedno z ulubionych miejsc turystów

Raport wskazuje, że dla sukcesu Polski ważne były: ugruntowana pozycja sektora motoryzacyjnego, silne zaplecze inżynieryjne, położenie w centrum Europy oraz wiodąca pozycja w logistyce transportu drogowego na kontynencie.

Akumulatory, katody, recykling…

Wśród najważniejszych projektów polskiego przemysłu bateryjnego znajduje się m.in. LG Energy Solution Wrocław - największy w Europie kompleks produkujący akumulatory do pojazdów elektrycznych. Z kolei Umicore Nysa to pierwsza w Europie fabryka katod przemysłowych. W tej samej branży działa też IONWAY, a KGHM rozwija działalność w zakresie wydobywania miedzi. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje również sektor recyklingu.

"Projekty te obejmują wszystkie główne elementy łańcucha dostaw, od surowców po produkcję ogniw i recykling, co ilustruje rosnący potencjał Polski do stworzenia w pełni zintegrowanego ekosystemu akumulatorów" - podkreślają twórcy raportu.

Oczywiście miedź wydobywa się nie tylko na potrzeby produkcji baterii. W raporcie uwzględniono jednak ten sektor, podobnie jak i sektor rafineryjny, gdyż produkcja baterii stanowi coraz ważniejszą część w ich działalności.

"Doskonała adaptacja"

- Stworzenie w Polsce hubu produkcji akumulatorów stanowi doskonały przykład adaptacji przemysłowej. To pokazuje, w jaki sposób kraj może wykorzystać swoje dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie produkcji, aby zostać liderem w nowym, szybko rozwijającym się sektorze - uważa w raporcie Ciara Cook, kierowniczka ds. badań w New AutoMotive.

Według niej, rozwój tej branży jest czymś więcej niż tylko sukcesem Polski. - To ważny krok w kierunku zapewnienia strategicznej autonomii Europy w zakresie przejścia na czystą energię - twierdzi ekspertka brytyjskiej organizacji nastawionej na wspieranie transformacji w sektorze transportu.

Raport ostrzega jednak, że utrzymanie pozycji lidera zależy od ambitnej polityki i szybkiego ograniczania emisji w polskiej energetyce. Duży udział węgla w produkcji prądu oznacza wyższe emisje CO2 przy produkcji akumulatorów, co w miarę zaostrzania się globalnych standardów stanowić będzie poważne zagrożenie dla konkurencyjności. Kluczowe znaczenie będzie miało też silniejsze zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Polsce oraz wsparcie na szczeblu unijnym.

- Aby utrzymać obecną dynamikę, decydenci muszą zapewnić, że wsparcie przemysłowe będzie szło w parze z ambitnymi politykami, które będą stymulować trwały popyt na pojazdy elektryczne zarówno w Polsce, jak i na całym kontynencie – komentuje w dokumencie Cook.

Polska w globalnym wyścigu

Eksperci z Polski widzą to podobnie. - Rozwój elektromobilności to globalny wyścig. Firmy, które przez wiele dekad definiowały kształt europejskiej motoryzacji, dziś czują na plecach oddech chińskiej i amerykańskiej konkurencji. Raport New Automotive dowodzi, że Polska na tym tle nieźle sobie poradziła – mówi Adam Guibourgé-Czetwertyński, dyrektor polskiego biura europejskiego think tanku Transport & Environment.

Według niego sukces naszego kraju powinien stanowić dodatkową zachętę do przyspieszenia transformacji w sektorze transportu. I to zarówno poprzez normy na poziomie europejskim, jak i stymulowanie popytu w kraju. - Jest szansa, że na elektrycznych autach Polska całkiem nieźle zarobi - podsumowuje Guibourgé-Czetwertyński.

Z kolei Marcin Korolec, prezes Instytutu Zielonej Gospodarki, zwraca uwagę na niezwykle ważną korzyść z rozwoju branży akumulatorów. Małe i średnie przedsiębiorstwa z Polski są kluczowymi dostawcami tradycyjnych komponentów do silników spalinowych dla wielu producentów samochodów. A im więcej będzie "elektryków" w Europie, tym mniej będzie miejsc pracy w sektorze silników spalinowych.

- Dlatego też dalszy rozwój szeroko pojętej branży akumulatorowej ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważenia strat ekonomicznych wynikających ze spadku produkcji silników spalinowych. Polski rząd powinien priorytetowo potraktować stworzenie ram prawnych i ekonomicznych, które będą sprzyjały płynnemu przejściu na nowe technologie - przekonuje Korolec.

Szymon Bujalski, Dziennikarz dla Klimatu

Wybrane dla Ciebie
To on wydał rozkaz likwidacji celu. Hegseth wystawił go na tacy
To on wydał rozkaz likwidacji celu. Hegseth wystawił go na tacy
Działo się w nocy. Masowe protesty w Bułgarii, USA potwierdza atak
Działo się w nocy. Masowe protesty w Bułgarii, USA potwierdza atak
Największe protesty od lat w Bułgarii. Tłumy żądają dymisji rządu
Największe protesty od lat w Bułgarii. Tłumy żądają dymisji rządu
Sudan ma ofertę dla Rosji. Ubiegała się o to od dawna
Sudan ma ofertę dla Rosji. Ubiegała się o to od dawna
USA zabiły rozbitków po ataku na łódź przemytników. "Zgodnie z prawem"
USA zabiły rozbitków po ataku na łódź przemytników. "Zgodnie z prawem"
Indie wracają po rosyjską ropę. Rabat wzrósł do 5 dolarów za baryłkę
Indie wracają po rosyjską ropę. Rabat wzrósł do 5 dolarów za baryłkę
Trump postawił ultimatum Maduro. Tydzień na opuszczenie Wenezueli
Trump postawił ultimatum Maduro. Tydzień na opuszczenie Wenezueli
Chcieli zrobić "zabawne zdjęcia" w Szwecji. Polacy zostali oskarżeni
Chcieli zrobić "zabawne zdjęcia" w Szwecji. Polacy zostali oskarżeni
To był przytyk w stronę Merza? Szef KPRM uderza w Kaczyńskiego
To był przytyk w stronę Merza? Szef KPRM uderza w Kaczyńskiego
Macron rozmawiał z Trumpem. Relacjonował spotkanie z Zełenskim
Macron rozmawiał z Trumpem. Relacjonował spotkanie z Zełenskim
Oligarcha odgraża się ws. aktywów. Mówi o 50-letnich sporach sądowych
Oligarcha odgraża się ws. aktywów. Mówi o 50-letnich sporach sądowych
Erdogan ostrzega Rosję i Ukrainę. "Niepokojąca eskalacja"
Erdogan ostrzega Rosję i Ukrainę. "Niepokojąca eskalacja"