Zarobią na zamachu? Ubrania z zakrwawionym Trumpem już w sprzedaży
Koszulki ze zdjęciem postrzelonego Donalda Trumpa pojawiły się w sprzedaży zaledwie po kilku godzinach od zdarzenia. Często pojawiają się z napisami "Kuloodporny", "Legendy nigdy nie umierają", "Walcz o Amerykę". Ich ceny wahają się od 30 do 150 zł.
Obraz byłego prezydenta Stanów Zjednoczonych z zakrwawioną twarzą zyskał na popularności do tego stopnia, że stał się motywem na różnego rodzaju produktach, takich jak koszulki, kubki, naklejki, a nawet ubrania dla psów. Te nietypowe przedmioty zaczęły pojawiać się w sklepach internetowych nie tylko w USA, ale także w Chinach i Europie, zaledwie kilka godzin po incydencie, który doprowadził do powstania tego zdjęcia.
Najczęściej spotykanym obrazem jest zdjęcie wykonane przez fotografa Associated Press, Evana Vucciego. Na zdjęciu widzimy rannego Trumpa z zaciśniętą pięścią, opuszczającego scenę otoczony agentami Secret Service, a w tle powiewa amerykańska flaga.
Szybka reakcja Chin
Hongkoński dziennik "South China Morning Post" poinformował, że koszulki z wizerunkiem Trumpa pojawiły się w sprzedaży w chińskich sklepach internetowych, takich jak Taobao, już dwie godziny po ataku.
Li Jinwei, sprzedawca na platformie Taobao, powiedział: "Umieściliśmy koszulki w sklepie internetowym, kiedy tylko zobaczyliśmy wiadomość o strzelaninie. Chociaż nie zdążyliśmy jeszcze ich wyprodukować, w ciągu trzech godzin odnotowaliśmy już ponad 2 tys. zamówień z Chin i USA". Dodał również, że produkcja koszulki z wizerunkiem Trumpa w chińskiej fabryce zajmuje około pół minuty.
Chińskie firmy już przygotowują się do listopadowych wyborów prezydenckich w USA, produkując gadżety promujące obu kandydatów, Trumpa i Joe Bidena. Li Jinwei stwierdziła, że na Taobao jest więcej produktów związanych z Trumpem, gdyż - jej zdaniem - ma on większą szansę na wygraną i cieszy się popularnością wśród chińskich internautów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trump też zyska?
Koszulki z wizerunkiem byłego prezydenta znalazły się również w ofercie amerykańskich sklepów. Na nich widnieją zdjęcia Trumpa wykonane podczas zamachu oraz napisy takie jak: "Nie możesz zabić Trumpa", "Jeśli zamierzasz podejść do króla, lepiej nie spudłuj", "Strzelanie (do mnie) czyni mnie mocniejszym", "Draśnięty, niewzruszony".
Znani w Stanach Zjednoczonych twórcy komediowi, Hodge Twins, opublikowali na platformie X zdjęcie koszulki z portretem zakrwawionej twarzy byłego prezydenta i napisem "Walcz! Walcz! Walcz!". Zapowiedzieli, że "100 proc. zysków ze sprzedaży tej koszulki zostanie przeznaczonych na kampanię Trumpa".
Na platformie sprzedażowej eBay pojawiły się także egzemplarze gazet "New York Times" i "Los Angeles Times" z niedzieli, gdzie na pierwszych stronach widniało zdjęcie Vucciego. Ich cena to około 100 zł.
Media uznały zdjęcie Vucciego za symboliczne, dopatrując się w nim podobieństwa do historycznego zdjęcia wykonanego w 1945 roku na japońskiej wyspie Iwo Jima. Fotograf wojenny Joe Rosenthal sfotografował wówczas sześciu żołnierzy, którzy wznoszą sztandar na górze Suribachi. Za to zdjęcie otrzymał nagrodę Pulitzera.