Zapytaliśmy o prezenty na Boże Narodzenie. Co piąty zaprzeczył
Co piąta ankietowana osoba nie zamierza kupować prezentów z okazji świąt Bożego Narodzenia - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Wirtualnej Polski. A niemal połowa spośród tych, którzy planują zakupy, mówi jasno: poczekamy na promocje.
Okres pomiędzy listopadem a grudniem to czas, kiedy Polacy szukają prezentów dla swoich bliskich. Sklepy przeżywają oblężenie i kuszą specjalnymi akcjami promocyjnymi.
Każdego roku pod koniec listopada organizowany jest chociażby tzw. Black Friday, czyli wyprzedaż, która dotarła do naszego kraju ze Stanów Zjednoczonych. Po nim organizowany jest "Cyber Monday" - czyli duże promocje oferowane w sklepach internetowych.
Warto jednak pamiętać, że Polacy nadal mierzą się ze skutkami dużej inflacji. Większe opłaty za żywność, rachunki czy paliwo sprawiają, że coraz więcej osób szuka oszczędności. Wirtualna Polska - za pośrednictwem Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna - zbadała, ile osób planuje dać się porwać zakupowemu szaleństwu i zdecyduje się na kupno świątecznych prezentów. Pytaliśmy też, kto zamierza polować na promocje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na pytanie: "Czy zamierzasz w tym roku kupić prezenty z okazji Świąt Bożego Narodzenia?" twierdząco odpowiedziało 79 proc. ankietowanych. Spośród nich 40 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie tak", a 39 proc. - "raczej tak".
Co piąty badany przyznał, że nie planuje kupować prezentów. Odpowiedzi "raczej nie" udzieliło 12 proc. respondentów, a "zdecydowanie nie" - 9 proc.
Prawie połowa badanych wśród tych, którzy zamierzają kupić prezenty na Boże Narodzenie, przyznała, że zakupy wykona w trakcie obowiązywania tzw. okazji cenowych.
Na pytanie: "Czy czekasz z zakupem prezentów świątecznych na promocje lub okazje w sklepach", twierdząco odpowiedziało 46 proc. ankietowanych.
42 proc. badanych stwierdziło z kolei, że nie czeka na okazje cenowe i "kupuje, kiedy będzie dogodnie i niekoniecznie w promocjach". Odpowiedź "trudno powiedzieć" wskazało 12 proc. respondentów.
Polacy polują na promocje
O tym, że promocje w Polsce są bardzo popularne, pisaliśmy już wielokrotnie w Wirtualnej Polsce. Na początku listopada w jednym z dyskontów ogłoszono, że drewniane zabawki dla dzieci można kupić z rabatem 50 proc. Wyprzedaż wzbudziła tak ogromne zainteresowanie, że przed otwarciem sklepu ustawiały się ogromne kolejki.
"U nas w dwie minuty rozeszły się kuchnie. O 6:05 to już nie było żadnej! Ale co się dziwić, sama wzięłam i ta kuchnia jest rewelacyjna! Tyle dodatków i wyposażenia, co tam jest, to nie wiem, gdzie bym dostała za 170 zł" - pisała jedna z klientek.
Badanie dla Wirtualnej Polski zostało zrealizowane przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na grupie 1050 osób w wieku powyżej 18 lat w dniach 10-12 listopada 2023 metodą CAWI.
Czytaj też: