Za mało pracowników naukowych na tylu studentów
Za mało mamy nauczycieli akademickich w porównaniu z liczbą studentów - uważa Leszek Miller. "Wieloetatowość pracowników naukowych nie zawsze sprzyja efektywności kształcenia" - powiedział premier na posiedzeniu Centralnej Komisji ds. Tytułu i Stopni Naukowych.
31.01.2003 | aktual.: 31.01.2003 16:48
Zebranie podsumowujące działalność IV kadencji Centralnej Komisji ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych odbyło się w piątek w kancelarii premiera.
Miller wyraził przekonanie, że zjawisko wieloetatowości pracowników nauki jest na pewnych kierunkach nagminne i nie zawsze sprzyja efektywności kształcenia. "Wiele szkół niepaństwowych w ogromnej większości opiera się na profesorach i doktorach habilitowanych, którzy swe tytuły i stopnie zdobyli w uczelniach państwowych i nadal tam pracują" - powiedział.
Premier przypomniał też, że czterokrotnemu zwiększeniu liczby studentów w minionym dziesięcioleciu nie towarzyszyło odpowiednie zwiększenie liczby pracowników dydaktycznych. "Na początku dekady na jednego nauczyciela akademickiego przypadało sześciu studentów, a pod koniec dekady - już dwudziestu" - mówił.
Problem ten można rozwiązać zwiększając liczbę profesorów i doktorów habilitowanych, ale proces ten musi poprzedzić wykształcenie odpowiedniej ilości doktorów. "W 2001 roku studiowało prawie 29 tysięcy doktorantów. Nie jest to jeszcze wystarczające" - dodał Miller.
W związku z tym Miller przypomniał, że wśród pięciu priorytetów, jakie rząd będzie wdrażał do końca kadencji, znalazły się nauka i kultura - "rozumiane jako dziedziny, w których Polska już osiąga bardzo pozytywne rezultaty". Zdaniem premiera, nauka i kultura mogą być polską specjalnością w UE. "Nauka może być naszym znakiem rozpoznawczym" - mówił.
Premier dostrzega też konieczność zwiększenia w niedalekiej przyszłości nakładów na naukę.
Centralna Komisja ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych działa przy Prezesie Rady Ministrów. Część jej zadań dotyczy opiniowania wniosków o awanse naukowe oraz precyzowania wymagań związanych z osiąganiem stopni i tytułów naukowych. W minionej, IV kadencji, komisja rozpatrzyła ponad 4700 różnego rodzaju wniosków.(an)