Wzmocnione środki bezpieczeństwa wokół kościołów w Bagdadzie
Irackie władze poleciły w niedzielę siłom bezpieczeństwa wzmocnienie ochrony kościołów i innych miejsc kultu chrześcijańskiego w Bagdadzie.
Jak podało rano irackie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, działania takie mają na celu przede wszystkim "ochronę naszych braci chrześcijan". Według agencji France Presse, istnieją obawy, że islamskie organizacje, protestujące przeciwko wypowiedzi papieża Benedykta XVI w czasie wtorkowego wykładu w Ratyzbonie, mogłyby pokusić się o dokonanie ataków na kościoły w czasie niedzielnych mszy.
W piątek duża bomba eksplodowała w kościele w Basrze na południu Iraku. Kościół był remontowany - stąd też nie było w nim wiernych i wybuch nie spowodował ofiar w ludziach.
W sobotę ubolewanie z powodu mylnego odczytania słów Benedykta XVI przez wyznawców islamu przekazał watykański sekretarz stanu, podkreślając, że "stanowisko papieża wobec islamu jest w sposób jednoznaczny zbieżne ze stanowiskiem wyrażonym w dokumencie soborowym Nostra Aetate", który stwierdza m.in.: "Kościół spogląda z szacunkiem również na mahometan, oddających cześć jedynemu Bogu, żywemu i samoistnemu, miłosiernemu i wszechmocnemu, Stwórcy nieba i ziemi, Temu, który przemówił do ludzi".
Kardynał Bertone podkreślił, że równie jednoznacznie Benedykt XVI opowiada się za dialogiem między religiami i kulturami. Zapewnił, że papież szanuje wyznawców islamu i pragnie przezwyciężenia obecnego kryzysu.
W wykładzie dla świata nauki w Ratyzbonie papież cytował dialog między bizantyjskim cesarzem Manuelem II Paleologiem a wykształconym Persem. Słowa XIV-wiecznego tekstu mówią, że wszystko, co Mahomet przyniósł, było złem, "tak jak jego rozkaz szerzenia mieczem wiary, której nauczał". W tym kontekście papież powiedział, że "przemoc jest nie do pogodzenia z naturą Boga i naturą duszy". Zwrócił także uwagę na różnice w pojmowaniu Boga w chrześcijaństwie i islamie.
Powiedział również, że sukces dialogu kultur i religii możliwy będzie dopiero wtedy, gdy "rozum i wiara spotkają się w nowy sposób, jeśli przezwyciężymy narzucone rozumowi ograniczenie do tego, co jest empirycznie weryfikowalne". (PAP)