35. rocznica najtragiczniejszej katastrofy drogowej w historii
W tym samym czasie drogą N-340 przebiegającą obok kempingu przejeżdżała ciężarówka z przyczepą, wiozącą 23-tonowy ładunek płynnego propylenu. Później wyszło na jaw, że było to o 4 tony więcej, niż wynosiła dopuszczalna ładowność przyczepy. Pojazd, który prowadził 50-letni Francisco Imbernón Villena, zmierzał z La Pobla de Mafumet do Puertollano.
Różne źródła wskazują na dwie przyczyny, dlaczego kierowca wybrał lokalną krętą i wąską drogę między kempingami, zamiast biegnącą równolegle wygodną autostradę. Według jednej wersji, Villena przy tankowaniu w państwowej rafinerii Enpetrol został poinstruowany, by omijać płatną autostradę, ze względu na sezon turystyczny i związane z tym korki. Druga wersja mówiła o tym, że gdy kierowca dowiedział się, że za przejazd autostradą musiałby zapłacić z własnej kieszeni, postanowił pojechać mniej wygodną, ale bezpłatną drogą.