Ziębice. Kontrola CBA zakończona. Gmina przepłaciła za autobusy
Zakończyła się kontrola CBA w Gminnym Centrum Edukacji i Sportu w Ziębicach na Dolnym Śląsku. Wynika z niej, że jednostka samorządowa zakupiła autobusy do przewozu dzieci do szkół za zawyżoną cenę. Pojazdy były też za stare.
Z informacji, do jakich dotarła Polska Agencja Prasowa, wynika, że kontrola w gminie Ziębice dotyczyła lat 2017-2019. Prowadzili ją od 3 lipca 2020 roku do 11 stycznia 2021 roku funkcjonariusze wydziału postępowań kontrolnych delegatury CBA we Wrocławiu.
CBA sprawdzało zamówienia dotyczące zakupów autobusów do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej, jakie na potrzeby Ziębic zrealizowało Gminne Centrum Edukacji i Sportu.
Ziębice. Kontrola CBA zakończona. Gmina przepłaciła za autobusy
W pierwszym zamówieniu najważniejszym kryterium była najniższa cena. W zapytaniu ofertowym podano podstawowe dane pojazdu i nie zwrócono uwagi na jego stan techniczny. W efekcie nabyto autobus z 2004 roku o wartości zawyżonej o ponad 36 tys. zł. Tylko w pierwszym roku eksploatowania na naprawy wydano ponad 48 tys. zł.
W drugim postępowaniu parametry autobusu w zamówieniu dostosowano do pojazdu należącego do konkretnego wykonawcy. W efekcie nabyto pojazd o zawyżonej o ponad 95 tys. zł wartości - podaje PAP.
Agenci CBA ustalili, że oba postępowania przeprowadzono wbrew zasadom ustawy o finansach publicznych. Biuro zwróciło uwagę, że środki publiczne powinny być wydawane w sposób efektywny, z zachowaniem oszczędności.
Wyniki kontroli przekazano burmistrzowi Ziębic, który pełni nadzór nad Gminnym Centrum Edukacji i Sportu. Nie wniósł on zastrzeżeń do protokołu pokontrolnego CBA.