RegionalneWrocławWrocław. Drugi etap remontu Fredrusia. Słynny autobus zyska drugie życie

Wrocław. Drugi etap remontu Fredrusia. Słynny autobus zyska drugie życie

Wrocław. Drugi etap remontu Fredrusia. Słynny autobus zyska drugie życie
Wrocław. Drugi etap remontu Fredrusia. Słynny autobus zyska drugie życie
Źródło zdjęć: © UM Wrocław
Łukasz Kuczera

25.10.2020 17:11, aktual.: 01.03.2022 14:20

Fredruś to zabytkowy autobus-kabriolet, który przed laty jeździł po ulicach Wrocławia. Kilka miesięcy temu rozpoczął się remont generalny pojazdu. Prace właśnie wkroczyły w drugi etap.

Fredruś został wyprodukowany pod Wrocławiem - mowa o autobusie Jelcz 272 MEX z 1974 roku, który został przebudowany na turystyczny kabriolet. Pojazd zaczynał swoją trasę pod pomnikiem hrabiego Aleksandra Fredry w Rynku, stąd wzięła się jego nazwa. Przed laty autobus został porzucony na terenie jednej z wrocławskich zajezdni i niszczał pod chmurką.

Dopiero w roku 2015 Fredruś został przewieziony do zajezdni "Dąbie" przy ul. Wróblewskiego, gdzie trafił do zamkniętej hali i nie był narażony na działanie warunków atmosferycznych. Następnie Wydział Partycypacji Społecznej przejął część hal po dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej i tam zapewnił schronienie Fredrusiowi. Równocześnie ruszyły przygotowania do remontu kapitalnego autobusu.

Wrocław. Drugi etap remontu Fredrusia. Słynny autobus zyska drugie życie

I to właśnie w dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej we Wrocławiu zabytkowy pojazd przechodzi pierwszy etap remontu. Tymczasem w piątek Wydział Partycypacji Społecznej rozstrzygnął konkurs na drugi etap prac remontowych. Autobusem zajmie się wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

Do końca 2020 roku kapitalny remont przejdzie całe podwozie. Bez wątpienia najwięcej pracy i czasu wymagać będzie naprawa podzespołów mechanicznych. Konieczna jest m.in. naprawa i przegląd silnika, nie obędzie się też bez regeneracji skrzyni biegów. Remontu wymaga też układ hamulcowy, pneumatyczny i chłodzenia.

Naprawom poddane zostanie też zawieszenie, wał napędowy, tylny most, układ kierowniczy. Fredruś doczeka się też wymiany sprzęgła, naprawiona zostanie również instalacja elektryczna (alternator, rozrusznik, akumulatory), a koła autobusu otrzymają nowe ogumienie. Finalnie pojazd dostanie też nowe, sprawne i samojezdne podwozie.

Jako że Fredruś w przyszłości ma być eksploatowany w ruchu ulicznym i ma ponownie wozić wrocławian, musi spełniać wszystkie normy i zapewniać bezpieczeństwo pasażerom.

Źródło artykułu:wroclaw.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także