Warszawa. Krucza jak barcelońska La Rambla. Tu też będą zmiany
La Rambla w Barcelonie to pełna życia i gwaru kilometrowa ulica w centrum. Zawsze wypełniona tłumem, ze sklepami, straganami, ogródkami i występami artystów. Taka ma być w przyszłości Krucza. Zarząd Dróg Miejskich właśnie rozpisał przetarg, który ma być pierwszym etapem zmian.
Krucza dołączy do planu Nowego Centrum Warszawy. Zmiany w tym rejonie poprzedzi kompleksowa analiza i symulacja ruchu na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej.
Wiadomo już jednak, że Krucza ma potencjał, by przejść taką metamorfozę - jest szeroka, nie należy do głównych arterii miasta, nie ma większego znaczenia komunikacyjnego. Parkuje na niej dużo aut.
„Tak szeroka jezdnia staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów. Ruch samochodowy na Kruczej od momentu rozpoczęcia tej inwestycji znacznie spadł. Było to do przewidzenia - analizy ruchu wykonane przed przebudową placu wskazywały że przyczyni się ona do zmniejszenia liczby aut na Kruczej aż o 1000 pojazdów na godzinę” - podaje biuro prasowe ratusza.
Zmiany u zbiegu Kruczej z Chmielną, jakie zajdą przy okazji przebudowy i modyfikacji Placu Pięciu Rogów, wymuszą też proces odmiany Kruczej.
Wstępny plan jest taki: środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew, samochodów będzie mniej, natomiast preferencje otrzymają rowery.
Krucza ma zapraszać do spacerów, przejażdżek rowerowych, do lokali gastronomicznych z ogródkami. Teraz brakuje tu przejść dla pieszych i zieleni. To ma się zmienić.
Analiza ruchu ma dostarczyć wiedzy, jaki wariant organizacji ruchu będzie najlepszy. Najpierw jednak wykonane zostaną pomiary natężenia ruchu w różnych porach, w komunikacyjnych szczytach i poza nim, na różnych odcinkach i na przecznicach. Proces ten zostanie przeprowadzony jesienią.
Warszawa. Krucza jak barcelońska La Rambla. Kolejne rewolucyjne zmiany miejskiej przestrzeni
A jeszcze latem rozstrzygnięty będzie przetarg na wykonanie analiz. Mają one powstać do końca roku. Na początku 2022 będzie można szukać projektanta tej przebudowy.
Nowe Centrum Warszawy to plan prezydenta Rafała Trzaskowskiego na przemianę centralnych ulic stolicy. W zeszłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka, teraz zmienia się zbieg Chmielnej, Brackiej, Zgody, Szpitalnej i Kruczej. Rewolucja zachodzi w zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej, gdzie rozpoczyna się budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Zmieni się rondo Dmowskiego, Aleje Jerozolimskie. Centrum Warszawy po tych przemianach ma być przyjazne dla mieszkańców i turystów, europejskie, przyciągające zielenią i życzliwą, uporządkowaną przestrzenią, w chce się zatrzymać, odpocząć, pobyć między ludźmi.