Warszawa. Czy powstaną parkingi dla hulajnóg? W Krakowie już są
Miejscy aktywiści zwracają uwagę na rozrzucone po ulicach hulajnogi elektryczne. Miasto twierdzi, że urzędnicy czekają na odpowiednie przepisy. W Krakowie natomiast parking dla hulajnóg już działa.
Aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze opublikowali na Twitterze zdjęcia hulajnóg rozrzuconych na ul. Grochowskiej. - Kto im zabroni? Bo przecież nie Warszawa, której nie spieszy się do wprowadzania jakichkolwiek regulacji, chociaż inne miasta próbują to robić – napisali w poście.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Jak podaje TVN Warszawa, o parkingi dla hulajnóg elektrycznych zapytała radna Aleksandra Śniegocka-Goździk. Zachęciła, aby ratusz porozmawiał z operatorami, a później w porozumieniu z nimi stworzył miejsca, gdzie będzie można zostawiać hulajnogi.
Wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński przyznał, że problem z hulajnogami elektrycznymi jest, ale - jego zdaniem - winny jest rząd, który od ponad roku pracuje nad regulacjami dotyczącymi przepisów.
- Podstawowym źródłem opisywanych problemów jest brak regulacji prawnych na poziomie ustawowym, określających czym jest tzw. UTO, jak i gdzie należy się nim poruszać oraz jakie zasady obowiązują jego użytkowników - napisał w odpowiedzi Soszyński.
Zapewnił jednocześnie, że stołeczny ratusz o pomysłach, jak poprawić bezpieczeństwo użytkowników hulajnóg, już w 2018 roku poinformował Ministerstwo Infrastruktury. Ponowne pismo zostało wystosowane w kwietniu 2019 roku. Natomiast, we wrześniu 2019 roku, w ramach konsultacji społecznych prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury, złożone zostały obszerne uwagi do projektu ustawy dotyczącej UTO.
Ratusz nie zamierza "działać na własną rękę". - Bez odpowiednich przepisów, samorządy nie dysponują praktycznie żadnymi narzędziami umożliwiającymi współpracę z operatorami hulajnóg elektrycznych. (…) - stwierdził Soszyński.
W Krakowie parking już działa
Z kolei krakowscy urzędnicy postanowili nie czekać na przepisy. Po rozmowach tamtejszego Zarządu Transportu Publicznego z operatorami postanowiono, że na terenie Starego Miasta i Kazimierza powstaną parkingi dla hulajnóg, zwane "punktami mobilności". Może skorzystać z nich każdy, niezależnie od tego, czy wypożyczył sprzęt, czy ma własny. Takie rozwiązanie stosowane jest m.in. w Tel Awiwie.
Parkingi to wymalowane farbą miejsca, gdzie można zostawić hulajnogę. Krakowscy urzędnicy najpierw ogłosili przetarg na ich utworzenie, ale ostatecznie wyznaczyli je sami. Na razie jest ich 150.
Źródło: TVN Warszawa