Protest mieszkańców Wesołej przed ministerstwem. Chodzi o obwodnicę
W czwartek przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie protestowali mieszkańcy Wesołej i Sulejówka. Obawiają się, że nowy wariant budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy może spowodować ogromne przekroczenia norm akustycznych i utrudnić życie w dzielnicy.
Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej oraz mieszkańcy zgromadzili ekspertyzy budowy ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Według nich budowa w wariancie na nasypie, przez środek dzielnicy, nie dotrzyma wymaganych norm akustycznych. Zdaniem mieszkańców, dokumentacja inwestora opiera się na nieaktualnych i niedoszacowanych danych i nie może być podstawą do wydania decyzji środowiskowej. Nie uwzględnia ona innych potężnych inwestycji w pobliżu, takich jak planowana rozbudowa linii kolejowej nr 2 Warszawa - Terespol.
- Według zleconych przez nas analiz akustycznych, przebieg na nasypie nie będzie w stanie dotrzymać prognozowanych bezpiecznych dla ludzi warunków akustycznych. Już w tej chwili przy zaniżonym przez inwestora poziomie natężenia ruchu przewidywane są przekroczenia do 15 dB. Jeśli ruch będzie większy, żadne ekrany nie będą w stanie go wytłumić - mówią przedstawiciele stowarzyszenia Sąsiedzi dla Wesołej.
Protestujący twierdzą, że powstanie drogi szybkiego ruchu w tym miejscu zamknie 6 tys. mieszkańców między autostradą a linią kolejową z dużymi przekroczeniami hałasu, które grożą powstaniem obszaru ograniczonego użytkowania. Zgromadzeni na proteście przekazali swoje oczekiwania rzecznikowi ministerstwa, Szymonowi Huptysiowi. Po zapoznaniu się z nimi miał wrócić do protestujących, ale nie pojawił się.
Spór między mieszkańcami a ministerstwem rozgorzał w 2015 r., kiedy obowiązujący dotąd wariant z tunelem, omijający centrum, został nagle zmieniony na bardziej inwazyjny dla mieszkańców, biegnący bliżej zabudowań i na nasypie.
Protestujący uważają, że nasyp spowoduje uciążliwość dla dwa razy większej liczby mieszkańców niż poprzedni wariant i ogromne utrudnienia w funkcjonowaniu dzielnicy. Ich zdaniem, taki przebieg obwodnicy jest sprzeczny z aktami prawnymi i planistycznymi wydanymi przez wszystkie szczeble samorządu. Przeciwko nowemu wariantowi wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie złożyło 10 tys. osób.
Stowarzyszenie argumentuje, że WOW będzie jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras w kraju (planowany łącznik Via Baltica i Via Carpatia to natężenie ruchu ok. 100 tys. aut na dobę). W związku z tym domagają się szczególnej przezorności władz na etapie wydawania decyzji środowiskowej na jej budowę. - To jest projekt drogi w odległości 60 m od zabudowań! - mówią mieszkańcy.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl