PKP: "W grudniu koniec prac na stacji Warszawa Okęcie"
Kiedy szybciej pojedziemy do Radomia? Przeczytajcie
- Krótsza podróż, sprawniejsza obsługa pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych - to efekt przebudowy stacji Warszawa Okęcie - poinformował w piątek Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Koszt inwestycji to 85 mln zł; prace mają się zakończyć w grudniu.
Przebudowa stacji związana jest z inwestycją na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek, która ma się zakończyć w II kw. 2017 r. Na modernizację tego 27-kilometrowego odcinka Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły 460 mln złotych. "Mimo że jest to tylko 27 km, to na tym odcinku musimy przebudować 77 km torów i 101 rozjazdów, zmodernizować 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz wymienić 75 km sieci trakcyjnych" - powiedział Jakubowski.
Pociągi pojadą z prędkością 160 km/h
Modernizacja ma umożliwić przewoźnikom m.in. Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie uruchomienie całkowicie nowych połączeń obsługujących południową część aglomeracji warszawskiej, w tym Nowej Iwicznej, Piaseczna, Zalesia Górnego i Czachówka oraz Góry Kalwarii.
- Do korzystania z kolei zachęcą wygodne przystanki wyposażone w nowoczesną, wygodną i dostosowaną dla osób niepełnosprawnych infrastrukturę. Pociągi po nowych torach pojadą z prędkością 160 km/h - podkreślił Jakubowski.
Na stacji Warszawa Okęcie wykonawca ułożył już 3,5 km torów oraz 6 rozjazdów. Teraz przystępuje do montażu sieci trakcyjnej. W kolejnych fazach roboty będą koncentrowały się na układaniu nowych torów, montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej oraz budowie kładki dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wiaty.
Do Radomia w 70 minut
Jak poinformował Jakubowski, w grudniu br. kończą się także prace na stacji Radom, o wartości 100 mln złotych. Pasażerowie będą korzystali z trzech całkowicie przebudowanych i w pełni wyposażonych peronów oraz wyremontowanego przejścia podziemnego.
W październiku br. inwestor, czyli Polskie Linie Kolejowe, ogłosił dwa przetargi na przebudowę pozostałych dwóch odcinków linii Warszawa - Radom. W ramach tych postępowań wybrani wykonawcy zaprojektują, a następnie od podstaw zmodernizują linię kolejową. Na odcinku Warka - Radom zostanie wybudowany drugi tor.
Po zakończeniu wszystkich prac (ma to nastąpić do 2020 r.) podróż między Warszawą a Radomiem najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zmodernizowane perony na stacjach i przystankach. Nowoczesny układ torów zapewni szybki i płynny przejazd pociągów.