Po czterech latach budowy zostanie otwarty gdański tunel pod Martwą Wisłą
• Adamowicz: tunelu pod Martwą Wisła zostanie uruchomiony w niedzielę
• Inwestycja połączy zachodnią część miasta z Wyspą Portową
• Prace planistyczne rozpoczęły się w 2008 roku
20.04.2016 | aktual.: 23.04.2016 10:15
- Ruch samochodowy w Tunelu pod Martwą Wisła zostanie uruchomiony w najbliższą niedzielę o godzinie 10.00. Natomiast w sobotę od 9.00 rano kolejny raz zapraszam na dzień otwarty tunelu - przypominam, że to ostatnia możliwość, żeby przejść, przebiec lub przejechać na rowerze w jedynym tego typu obiekcie w kraju - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Jak informuje gdański magistrat o godzinie 10.00 przy wjeździe do tunelu Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz po krótkiej uroczystości otworzy szlabany i pierwszym samochodem wraz ze zwycięzcą licytacji w WOŚP przejedzie przez tunel. Około godziny 10.30 - 11.00 tunele w obu kierunkach powinny być już udostępnione do ruchu dla wszystkich kierowców.
Ostatnim etapem budowy były odbiory techniczne. Na miejscu pracowały 64 zespoły, które dokonały odbiorów w zakresie np. jezdni, kwestii technicznych, zarządzania, technologii, elektryki. Swoje kontrole przeprowadziły, m.in. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny. Na najbliższy czwartek zapowiedziano pokazowe ćwiczenia strażackie. Funkcjonariusze przeprowadzą treningową akcję gaszenia tunelu oraz samochodów, które według przyjętego planu zajęły się ogniem.
W sobotę, dzień przed oficjalnym otwarciem tunelu zorganizowany zostanie specjalny piknik dla mieszkańców miasta. Będzie to jedyna okazja, aby z przejścia podziemnego skorzystali biegacze oraz rowerzyści. Tunel zostanie im udostępniony do godz. 18.00. Od niedzieli po podziemnej trasie jeździć będą mogły wyłącznie samochody.
Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszą tego typu inwestycją zrealizowaną w Polsce. Budowa składa się z dwóch tuneli o łącznej długości 1,4 km. W najgłębszym miejscy znajduje się 35 metrów poniżej lustra Wisły. Pomiędzy tunelami dla samochodów wydrążono siedem poprzecznych przejść ewakuacyjnych. Końce tunelu znajdować znajdują się na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” oraz „Dworzec Wiślany”. Umowę na prace projektowe podpisano w 2008 roku. Budowa pochłonęła 885 mln zł i trwała ponad cztery lata.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .