Wątpliwości Józefa
"W języku biblijnym często spotykamy określenia, które opisując sferę intymną, pozwalają uniknąć dosadności. Jakub 'zbliżył się' do Racheli, Bóg 'otworzył łono' Lei. Żona egipskiego urzędnika próbowała uwieść starotestamentowego Józefa, zachęcając go, by się z nią 'położył'. Najbardziej chyba obecnie nieczytelny, a jednocześnie głęboki zwrot występuje już na początku Księgi Rodzaju, gdy Adam 'poznaje' Ewę, czego owocem jest Kain. W najczęściej czytanym w polskich domach tłumaczeniu, czyli w Biblii Tysiąclecia, zastąpiono już ten zwrot słowem 'zbliżyć'. Niewątpliwie przynosi ono więcej skojarzeń ze sferą intymną niż wieloznaczne i pozbawione dziś tego kontekstu 'poznanie'.
Wśród różnych interpretacji najbardziej właściwa wydaje się po prostu ta, że Maryja w pytaniu do anioła deklarowała swoje dziewictwo w czasie Zwiastowania. Dlatego właśnie Gabriel wyjaśnił dziewczynie sposób wypełnienia Bożego zamysłu: 'Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego osłoni Cię. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym' (Łk 1, 35).
(...) Pierwszą osobą, w której błogosławiony stan Maryi wzbudził wątpliwości, był Józef. (...) Krótko, ale wymownie uwiecznił to Święty Mateusz. Trudno się dziwić zaskoczeniu Józefa. Co prawda Maryja była mu zaślubiona, jak informuje nas tekst Ewangelii, ale ślub nie był jeszcze dopełniony przez wspólne zamieszkanie. Mateusz zaznacza ten fakt wyraźnie, by podkreślić dwie rzeczy - podstawę do wątpliwości Józefa i Boży aspekt ciąży Maryi.
Józef jest człowiekiem sprawiedliwym i nie chce narazić Maryi na zniesławienie, postanawia ją więc potajemnie oddalić. Możemy sobie tylko wyobrazić rozmowę, jaką tych dwoje musiało z sobą odbyć, i jej atmosferę. Niezależnie od tego, czy dziewczę milczało, słuchając wyrzutów i pytań Józefa, czy próbowało tłumaczyć swój stan milczącemu Józefowi, czy wreszcie był to pełen emocji dialog, chwile te były z pewnością trudne i przykre dla obojga" - dowiadujemy się z książki.
Na zdjęciu: Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Pokłon Trzech Króli i Ofiarowanie Jezusa w świątyni - fragment ołtarza z Bad Wildungen.