Pan młody
"Ewangeliści nie mówią wiele o małżeństwie Maryi. Nie podają wieku, w którym wtedy była, ani wieku Jej małżonka. Święty Mateusz wyjaśnia, że byli po zaślubinach, ale nim jeszcze zamieszkali razem, Maryja stała się brzemienna za sprawą Ducha Świętego (Mt 1, 18). Święty Łukasz, choć o tym okresie życia Maryi pisze bardziej szczegółowo, akurat w tej sprawie jest wyjątkowo lakoniczny. Wspomina jedynie, że archanioł Gabriel został posłany do Nazaretu do Dziewicy imieniem Maryja, poślubionej mężowi pochodzącemu z rodu Dawida, który nosił imię Józef (Łk 1, 26-27). Apokryfy zawierają bogatsze opowieści, które koncentrują się na tym, co zawsze najbardziej interesuje czytelnika, kiedy poznaje historię jakiegoś związku, a więc na okolicznościach poznania się Józefa i Maryi.
Protoewangelia Jakuba zawiera całą taką opowieść wraz z uzasadnieniem. Gdy Maryja osiągnęła wiek dwunastu lat, kapłani zaczęli się zastanawiać, co należy zrobić w tej sytuacji. Dziewczynka osiągnęła wiek, w którym mogła zacząć miesiączkować, co pociągało za sobą ryzyko nieczystości rytualnej na terenie Świątyni. Księga Kapłańska oraz inne pisma regulowały te kwestie dość dokładnie. Trzeba więc było się przed tym uchronić i coś zdecydować w sprawie dojrzewającej dziewczynki. Decyzję podjęto z pomocą Bożą. Arcykapłan został poinstruowany przez anioła, by zwołać wdowców spośród ludu. Każdy z wezwanych miał z sobą przynieść różdżkę.
Po przybyciu do świątyni mężczyźni przekazali je kapłanowi, który wszedł do środka i modlił się. Kiedy wyszedł, na powrót rozdał mężczyznom otrzymane wcześniej różdżki. Gdy przyszła kolej Józefa, z jego różdżki wyleciała gołąbka i usiadła mu na głowie. Niezwykłe zdarzenie zostało uznane za znak, by to właśnie on wziął pod opiekę Maryję. Inne apokryfy, takie jak Ewangelia Pseudo-Mateusza (napisana zapewne ponad czterysta lat później niż Protoewangelia Jakuba) czy Księga o Narodzeniu Maryi Panny (która pochodzi już z końca I tysiąclecia po Chrystusie) także powtarzają historię wyboru Józefa" - wyjawia Nowakowski.
Na zdjęciu: Immaculata (łac. Niepokalana).