Spoofing. Co to jest? Polacy otrzymują niebezpieczne SMS‑y

Przestępstwa internetowe są popularną metodą oszustów, którzy wykorzystując nieuwagę, lub niewiedzę odbiorców, wyłudzają dane do kont bankowych i innych ważnych aplikacji. W ostatnim czasie coraz częściej można usłyszeć o spoofingu. Czym jest? Jego ofiarami padło tysiące Polaków.

Spoofing. Oszuści próbują wyłudzić dane
Spoofing. Oszuści próbują wyłudzić dane
Źródło zdjęć: © Pixabay

Spoofing to metoda wykorzystywana przez oszustów od lat. Polega na podszywaniu się pod instytucje, banki lub firmy w celu wyłudzenia danych do kont bankowych. Niedawno, właściciele telefonów zaczęli otrzymywać SMS-y, zawierające treści karalne. "Bo zglosiles sprawe spoofingu".

Spoofing telefoniczny. Warto zachować ostrożność

Przed spoofingiem ostrzegają m.in. rzędowe strony. Jak można przeczytać w wystosowanym ostrzeżeniu, "jednym z popularnych przykładów ataków spoofingowych jest telefon od "pracownika banku", który informuje ofiarę o włamaniu na konto lub o podejrzanych operacjach bankowych. Oszust prosi rozmówcę nie tylko o podanie poufnych danych, ale również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo może ochronić ofiarę – w rzeczywistości pozwala przejąć kontrolę nad jej urządzeniem".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolejną metodą są wiadomości SMS oraz maile. Mogą one zawierać fałszywe linki, które po otwarciu kierują odbiorcę do nieprawdziwej strony bankowości internetowej. Osoby, które logują się za jej pośrednictwem, nieświadomie przekazują przestępcom swoje dane oraz dostępy do kont bankowych.

Spoofing. Jak się przed nim chronić?

Pierwszą metodą ochrony przez spoofingiem jest zachowanie czujności. Oszuści, wykorzystując nowoczesne metody i aplikacje, potrafią nie tylko bardzo realistycznie podszywać się pod pracowników instytucji, ale także fałszować połączenia przy wykorzystaniu oficjalnych numerów, dostępnych np. na stronie banku. Warto więc zweryfikować otrzymane wiadomości u źródła.

Należy pamiętać także, że pracownicy banków oraz innych instytucji nigdy nie proszą klientów o podanie danych wrażliwych, w tym haseł i kodów dostępu. Jeżeli osoba dzwoniąca poprosi o takie informacje, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę do odpowiedniej instytucji.

Po otrzymaniu podejrzanej wiadomości, informującej np. o zatrzymaniu paczki, zadłużeniu u dostawcy prądu lub konieczności zalogowania się do banku przez przesłany link, należy pamiętać, by nigdy nie otwierać zamieszczonych załączników ani linków. Warto także zadbać o rzetelność pobieranych aplikacji i aktualizacji. Oprogramowanie powinno zawsze pochodzić ze sprawdzonych źródeł. Dobrym pomysłem będzie także wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń, takich, jak weryfikacja dwuetapowa.

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie klikając TUTAJ.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)