Śląskie. Dobre wiadomości dla kierowców, inwestycje w infrastrukturę
Budowa nowych odcinków tras A1 i S1 oraz rozpoczynający się proces modernizacji południowego krańca kolejowej magistrali węglowej – to największe i najdroższe inwestycje państwowych zarządców infrastruktury, które będą realizowane w trakcie 2021 r. na terenie woj. śląskiego.
Z inwestycji samorządowych wśród największych będą: budowa Wschodniej Obwodnicy Raciborza, remont linii kolejowych Chybie – Skoczów – Wisła/Cieszyn, a także przebudowa drogi krajowej nr 1 w Częstochowie czy budowa centrum przesiadkowego w Gliwicach.
Zdecydowana większość z prowadzonych w regionie największych inwestycji nie będzie oddana do użytku w 2021 r., lecz w kolejnych latach 2022-23, wraz z zamykaniem i rozliczaniem unijnej perspektywy finansowej 2014-20. Wyjątkiem będzie m.in. kilka projektów drogowych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Śląskie. Inwestycje w drogi
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad koncentruje siły na budowie ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim oraz budowie lub rozbudowie ekspresowej trasy S1. Termin trwającej od lipca 2018 r. i prowadzonej kosztem 596,5 mln zł brutto budowy 17-kilometrowego odcinka A1 od Częstochowy do granicy woj. łódzkiego przypada w 2022 r.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 o długości 135 km w woj. śląskim i małopolskim ma połączyć węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza i Milówka-Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebna jest m.in.: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km); realizacja kosztem 121,8 mln zł brutto planowana jest do wiosny 2021 r.
Trwa również projektowanie pod kątem przebudowy do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu podpisano wartą 282,1 mln zł brutto umowę z 30 miesięcznym okresem realizacji). Kończy się także przygotowywanie przebudowy liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej.
Kolejna część S1 ma powstać w formule projektuj i buduj w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą do 2023 r. W maju GDDKiA podpisała umowę na odcinek Oświęcim (z węzłem) – Dankowice (15,2 km) za 989,8 mln zł brutto, a potem na odcinek Dankowice – Suchy Potok (12 km z rozbudową istniejącego węzła w Bielsku-Białej) z konsorcjum spółek Mirbud i PBDiM Kobylarnia za 586,7 mln zł brutto.
Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. W ramach wartej 1,379 mld zł brutto zł inwestycji powstają m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie liczącego 8,5 km odcinka trasy podpisano w październiku 2019 r. Wykonawca ma od tej daty 34 miesiące na realizację zamówienia.
Z innych większych inwestycji w woj. śląskim GDDKiA w grudniu 2019 roku zamówiła projekt i budowę dłuższego, zachodniego odcinka dwujezdniowej obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78. Warta 414,7 mln zł brutto umowa ma termin realizacji 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Drugi odcinek tej inwestycji, o długości 7,6 km, jest projektowany.
Śląskie. Inwestycja w koleje
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą obecnie na terenie woj. śląskiego szereg inwestycji ważnych głównie dla ruchu towarowego. Część z nich będzie też obsługiwała ruch pasażerski, m.in. zamówiona w październiku i przewidziana na 28 miesięcy warta 812 mln zł brutto odbudowa linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Linia ta, biegnąca obok katowickiego lotniska, ma być równocześnie dojazdem do niego i północną towarową obwodnicą regionu.
Najdroższym z przedsięwzięć PKP PLK w woj. śląskim jest obecnie zakontraktowana 18 grudnia warta ponad 1,5 mld zł brutto przebudowa tzw. "magistrali węglowej” w centralnej części woj. śląskiego. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131. Prace obejmujące zaprojektowanie i wykonanie inwestycji, z której korzystały będą też pociągi pasażerskie na trasie Katowice-Tarnowskie Góry, mają trwać do 2024 r.
Jednym z największych przedsięwzięć pod kątem wyłącznie ruchu towarowego są warte ponad 315 mln zł brutto prace na odcinkach linii kolejowych Gliwice – Bytom oraz posterunek Dorota (w Sosnowcu) – Mysłowice Brzezinka.
Dla dalekobieżnego i regionalnego ruchu pasażerskiego ważna jest dobiegająca końca warta 457 mln zł brutto modernizacja odcinka linii kolejowej nr 1 Zawiercie – Częstochowa (44 km). Zasadnicze prace już zakończono; na początek 2021 r. planowana jest certyfikacja linii pod kątem docelowej prędkości – do 160 km/h.
Tłit - Ewa Marciniak