Sanktpetersburski Teatr Baletu wystąpi w Warszawie

Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana przyjechał na występy do Warszawy. Od wtorku do piątku goście zaprezentują w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej spektakle "Pinokia" oraz "Don Juana i Moliere'a".

"Pinokio" opowiada o krainie, w której ludzie, nie zdając sobie z tego sprawy, stali się kukiełkami - oczywiście nie dobrowolnie. Ich dusze są w posiadaniu złego czarownika Karabasza, którego marzeniem jest zamienić świat w ogromny teatr kukiełkowy i stać się jego reżyserem. Dobra Wróżka nie dopuszcza do tego, by Karabasz wykonał swój niecny plan.

W "Don Juanie i Molierze" przedstawione jest zderzenie osobistych losów Jean-Baptiste'a Moliere'a z pełnym przygód życiem bohatera jego sztuki, Don Juana. Pierwszy spektakl zostanie pokazany w Warszawie we wtorek wieczorem i w środę, drugi - w czwartek i piątek.

Boris Ejfman jest uznawany za najlepszego rosyjskiego choreografa naszych czasów oraz jedną z najważniejszych postaci współczesnego baletu. W 1977 roku Ejfman stworzył własny teatr tańca, z którym odbywał regularne tournee po Rosji. Przez kilka lat z powodów politycznych zespołu nie wypuszczano do krajów zachodnich - nie uznawano go jako oficjalnego reprezentanta sztuki radzieckiej. Kiedy jednak pod koniec lat 80. sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana pojawił się wreszcie w paryskim Theatre des Champs-Elysees, odniósł tam wielki sukces, który zaowocował licznymi zaproszeniami z całego świata.

W 1999 roku zespół Ejfmana wyróżniony został statusem rezydenta w City Center. Wiąże się to z corocznymi, 2-3-tygodniowymi występami na tej prestiżowej scenie Nowego Jorku. Zaszczyt ów przypadł mu jako czwartej grupie tanecznej w ogóle, a pierwszej spoza Ameryki.

Sanktpetersburski Teatr Baletu zrewolucjonizował koncepcję tańca klasycznego w Rosji. Jak uznaje krytyka, podniósł sztukę baletową do najwyższego szczebla ekspresji.

Ejfman stworzył przy tym typ artysty baletu, który stał się tancerzem-aktorem, wykorzystującym swoje przygotowanie w dziedzinie baletu klasycznego jako podstawę do współtworzenia awangardowej, nowoczesnej choreografii.

Unikatowy styl tego teatru wspiera nową estetykę tańca XX-wiecznymi osiągnięciami teatru i filmu, wykorzystując wszystkie aspekty współczesnej inscenizacji teatralnej dla kreowania nowych, bogatych i wielowymiarowych doświadczeń scenicznych.(aka)

Wybrane dla Ciebie

Czym jest artykuł 4. NATO? Wyjaśniamy
Czym jest artykuł 4. NATO? Wyjaśniamy
Zestrzelone drony nad Polską. Donald Tuska przedstawił najnowsze informacje w Sejmie
Zestrzelone drony nad Polską. Donald Tuska przedstawił najnowsze informacje w Sejmie
Pytali Trumpa o sytuacje w Polsce. Nie odpowiedział
Pytali Trumpa o sytuacje w Polsce. Nie odpowiedział
Ukraina gotowa pomóc Polsce. Jasne przesłanie Zełenskiego
Ukraina gotowa pomóc Polsce. Jasne przesłanie Zełenskiego
Drony naruszają granice NATO. Celowy test czy przypadek?
Drony naruszają granice NATO. Celowy test czy przypadek?
Jest reakcja szefowej KE po naruszeniu polskiej przestrzeni powietrznej. "Bezmyślne i bezprecedensowe"
Jest reakcja szefowej KE po naruszeniu polskiej przestrzeni powietrznej. "Bezmyślne i bezprecedensowe"
Konferencja Nawrockiego ws. dronów. "Dowiedziałem się o 3 w nocy"
Konferencja Nawrockiego ws. dronów. "Dowiedziałem się o 3 w nocy"
Rosyjskie drony nad Polską. Nowe informacje z NATO
Rosyjskie drony nad Polską. Nowe informacje z NATO
Szczątki kolejnego drona. Tym razem pod Piotrkowem Trybunalskim
Szczątki kolejnego drona. Tym razem pod Piotrkowem Trybunalskim
"48 godzin". Prezydent informuje o działaniach wojska
"48 godzin". Prezydent informuje o działaniach wojska
Podejrzany obiekt w polu. Sprawdzają, czy to zestrzelony dron
Podejrzany obiekt w polu. Sprawdzają, czy to zestrzelony dron
UE planuje rozwój tarczy antydronowej na wschodniej flance
UE planuje rozwój tarczy antydronowej na wschodniej flance