Rewolucja w szkołach. Lista lektur ma przejść reformę
Rozważane zmiany w programie nauczania języka polskiego mają wprowadzić nowe podejście do lektur. Od 2026 r. uczniowie klas IV–VI mogliby wybierać książki w ramach kręgów tematycznych, a lista obowiązkowych lektur zostałaby zredukowana. Jakie książki znajdą się w nowym kanonie?
Co musisz wiedzieć?
- Nowe kręgi tematyczne: Jest propozycja, by uczniowie klas IV–VI wybierali książki w ramach tematów takich jak dom, rodzina czy emocje.
- Minimalna liczba lektur: W ciągu roku uczniowie przeczytają co najmniej cztery książki, w tym zarówno klasyki, jak i współczesne bestsellery.
- Zmiany dla starszych uczniów: Lista obowiązkowych lektur dla klas VII–VIII ma zostać ograniczona do trzech pozycji.
Jakie książki wybiorą uczniowie?
Proponowany nowy program nauczania języka polskiego wprowadza kręgi tematyczne (dom, rodzina, relacje rówieśnicze, przyjaźń, emocje, relacje człowieka i natury, różnorodność). Od września 2026 roku zastąpią one sztywną listę lektur. Uczniowie klas IV–VI będą mogli wybierać książki wspólnie z nauczycielami, co ma na celu zbliżenie literatury do ich codziennego życia. Wśród propozycji znajdą się zarówno klasyczne dzieła, jak "Chłopcy z Placu Broni", jak i współczesne bestsellery, takie jak "Harry Potter".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Padły mocne słowa. Uderzył w PSL: "Trzęsą portkami przed Kościołem"
Dr Kinga Białek, szefowa zespołu ds. podstaw programowych z języka polskiego podkreśla, że celem jest pokazanie dzieciom, że literatura może być bliska ich doświadczeniom.
- W ciągu roku trzeba będzie przeczytać nie mniej niż cztery książki, które wybierają uczniowie razem z nauczycielami. I one powinny dotyczyć tych kręgów tematycznych. Dzieci muszą przede wszystkim zrozumieć, że literatura może opowiadać o ich życiu, że książki mogą być blisko nich - podkreśliła dr Białek.
Poloniści będą mogli sami zaproponować tytuły albo znaleźć ciekawe pozycje na liście propozycji lektur uzupełniających.
Przeczytaj także: "Nawet trudno to komentować". Rzecznik rządu o słowach posła Ćwika
Klasyka nie znika z kanonu
Po zmianach, uczniowie klas IV-VI będą musieli również zapoznać z wybranymi fragmentami poszczególnych utworów:
- wybranymi fragmentami Biblii: opisem stworzenia świata, przypowieściami o miłosiernym Samarytaninie, synu marnotrawnym;
- wybranymi mitami greckimi: o stworzeniu świata, Syzyfie, Dedalu i Ikarze. Baśniami i legendami ważnymi dla kultury światowej, europejskiej, narodowej i regionalnej;
- krótszymi tekstami literackimi, w tym utworami narracyjnymi i lirycznymi;
- tekstami kultury należącymi do różnych sztuk, w tym malarstwa, rzeźby, teatru, filmu i komiksu.
Oprócz tego elementem nauczania staną się tzw. praktyki kulturowe, mające zachęcać uczniów do dyskusji nad przeczytanym tekstem, a tym samym rozwoju kultury czytelniczej.
Przeczytaj także: "Nierealna". Ekspert o podstawie programowej z języka polskiego
Co zmienia się dla starszych uczniów?
Dla starszych uczniów podstawówki przygotowano bardziej skonkretyzowany program. Lista obowiązkowych lektur została ograniczona do trzech pozycji: "Balladyna" Juliusza Słowackiego, "Dziady" cz. II Adama Mickiewicza oraz "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego. Dr Białek tłumaczy, że celem jest wprowadzenie młodzieży w historię literatury polskiej i ukazanie jej różnorodności.
Proponowana reforma zakłada również odejście od obowiązkowego czytania literatury światowej w klasach VII–VIII. Uczniowie będą mogli wybierać dodatkowe książki spośród propozycji, takich jak "Folwark zwierzęcy" George’a Orwella czy powieści Agathy Christie.
- Kanon dajemy, tylko mówimy: niech on będzie strawny. Po prostu nie jest tak bardzo rozbudowany - zapewnia dr Białek.
Źródło: "Gazeta Wyborcza"