Nuklearne katakumby w Finlandii gotowe. Przetrwają tysiące lat

Finlandia kończy budowę wyjątkowego na skalę światową składowiska, w którym przez setki tysięcy lat spoczywać będą najbardziej niebezpieczne odpady. Nuklearne katakumby Onkalo - bo o nich mowa - znajdują się głęboko pod ziemią, na wyspie Olkiluoto.

Składowisko odpadów nuklearnych OnkaloSkładowisko odpadów nuklearnych Onkalo
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | kallerna
Monika Mikołajewicz

Fińskie katakumby nuklearne są już prawie gotowe. Ostateczne testy odbędą się już w 2024, by potem tajemnicze podziemne korytarze mogły zamienić się w składowisko zużytego paliwa jądrowego, które, zgodnie z planem, będzie szczelnie zamknięte przez tysiąclecia.

400 metrów pod ziemią

Odpady wygenerowane przez fińskie elektrownie jądrowe już niedługo trafią do specjalnego składowiska Onkalo, które znajduje się 400 metrów pod powierzchnią ziemi, wśród skał. Wybór miejsca nie był przypadkowy. W tym regionie znajduje się największy reaktor jądrowy w Europie.

W nowym składowisku ma znaleźć się miejsce dla 6,5 tysiąca ton uranu, które będzie pochodzić z pięciu fińskich reaktorów jądrowych. Dla porównania, szacuje się, że dotychczas na całym świecie usunięto około 400 tysięcy ton zużytego paliwa. Do tej pory nie powstało jednak żadne miejsce zapewniające odpowiednie zabezpieczenie dla radioaktywnych substancji, które potrzebują setek tysięcy lat, by stać się neutralnymi dla środowiska. Zwykle odpady te przechowywane są w tymczasowych magazynach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Potężna siła artylerii. Prawdziwy deszcz rakiet z Gradów

Ekolodzy alarmują

Paliwo w nuklearnych katakumbach ma być przechowywane w grubych miedzianych pojemnikach, które z kolei zostaną zakopane w podłożu skalnym. Sam tunel zostanie uszczelniony masywnym, wzmocnionym stalą, betonowym korkiem. Według ekspertów pracujących nad projektem, takie rozwiązanie ma pozwolić trzymać uran w szczelnym zamknięciu przez dziesiątki tysięcy lat.

Ekolodzy jednak mają wątpliwości. Radioaktywne odpady potrzebują nawet 250 tysięcy lat na to, by stać się neutralnymi. Jeśli cofniemy się o taką liczbę lat, znajdziemy się w środku epoki lodowcowej. Jest więc niemal pewne, że przez taki okres czasu Ziemia zmierzy się z poważnymi zmianami klimatycznymi, których zastosowane zabezpieczenia po prostu nie przetrwają. Do tego należy dodać fakt, że miedziane pojemniki w pewnym momencie ulegną korozji i przestaną być szczelne.

Posiva, firma, która brała udział w opracowaniu projektu, twierdzi, że wszystko zostało tak zaprojektowane, by pojemniki przetrwały zmiany zachodzące na naszej planecie. Z kolei Allison Macfarlane, profesor na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej, stwierdziła, że obecnie jedyną istniejącą alternatywą dla fińskiego składowiska są tymczasowe magazyny znajdujące się na powierzchni ziemi, co oznacza, że jest to najrozsądniejsze z dotychczas wymyślonych rozwiązań.

Wybrane dla Ciebie
Błaszczak traci poświadczenie bezpieczeństwa. Oskarża Tuska
Błaszczak traci poświadczenie bezpieczeństwa. Oskarża Tuska
"Mamy dobre relacje". Zapytali Tuska o Hołownię
"Mamy dobre relacje". Zapytali Tuska o Hołownię
"To są wszystko bajki". Kaczyński oburzył się na pytania dziennikarki
"To są wszystko bajki". Kaczyński oburzył się na pytania dziennikarki
Wypadek w Austrii. "To delegacja z urzędu w Małopolsce"
Wypadek w Austrii. "To delegacja z urzędu w Małopolsce"
Kolejne kłopoty Bąkiewicza. Prokuratura zajmie się zbiórką pieniędzy
Kolejne kłopoty Bąkiewicza. Prokuratura zajmie się zbiórką pieniędzy
Nowe doniesienia o tragedii w Austrii. "Wszystkie pojazdy miały polskie rejestracje"
Nowe doniesienia o tragedii w Austrii. "Wszystkie pojazdy miały polskie rejestracje"
Zabójstwo w Barcicach. Nowe okoliczności. Prokuratura ujawnia
Zabójstwo w Barcicach. Nowe okoliczności. Prokuratura ujawnia
Ochrona zdrowia zwierząt. Nowa ustawa przyjęta przez Sejm
Ochrona zdrowia zwierząt. Nowa ustawa przyjęta przez Sejm
Bus dachował na S7. Są ranni. Droga całkowicie zablokowana
Bus dachował na S7. Są ranni. Droga całkowicie zablokowana
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"