Kolejny sabotaż? Nowe incydenty na kolei, pociągi stanęły na Pomorzu

Nieuprawnione nadanie sygnału "radio-stop", który zatrzymuje pociągi w całej okolicy, w sobotę wieczorem odebrali kolejarze z dwóch pomorskich województw. Wcześniej w podobny sposób ktoś sparaliżował część ruchu w okolicach Szczecina. Sprawę wyjaśnia Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Zachodniopomorskie. Nowy incydent na koleiZachodniopomorskie. Nowy incydent na kolei
Źródło zdjęć: © East News | STANISLAW KOWALCZUK
oprac.  AJK

Sygnał "radio stop" odebrał maszynista pociągu towarowego na trasie Świdwin-Worowo i dyżurny ruchu na stacji kolejowej Runowo Pomorskie (pow. łobeski) w województwie zachodniopomorskim - informuje RMF FM. Do incydentu miało dojść ok. godz. 19:40.

Następny incydent na kolei. Znów sygnał "radio-stop"

Z ustaleń stacji wynika, że po automatycznym zadziałaniu hamulca pociąg zatrzymał się, a kiedy okazało się, iż nie ma zagrożenia miał pojechać dalej. Jak dodaje RMF FM, nie doszło do zablokowania tego odcinka linii kolejowej nr 202, czyli magistrali nadbałtyckiej Gdańsk - Stargard.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Okoliczności śmierci Prigożyna. "To nie przypadek"

To jednak nie koniec. Ok. godz. 21 dyżurny ruchu z Gdyni powiadomił policję, że po południu w sobotę nieznana osoba w sposób bezprawny uzyskała dostęp do częstotliwości radiowej PKP i również nadała sygnał "radio-stop".

W tym przypadku zatrzymać się miały trzy dalekobieżne pociągi pasażerskie. "Gdy zweryfikowano brak zagrożenia, po siedmiu minutach składy kontynuowały jazdę" - przekazuje RMF FM.

Jest też jeszcze jeden raport z sieci kolejowej na Pomorzu. W sobotę późnym wieczorem w Lęborku samochód osobowy wjechał przed pociąg dalekobieżny relacji Łeba - Kraków. Ze wstępnych doniesień wynika, że nie ma poszkodowanych.

Incydent z okolic Runowa to następny przypadek nieuprawnionego nadania sygnału radio-stop w Zachodniopomorskiem. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w nocy z piątku na sobotę w woj. zachodniopomorskim doszło do nieuprawnionego nadawanie sygnału radio-stop.

Do emisji sygnału za pomocą radiotelefonu przez nieznanego sprawcę doszło w nocy na linii 273 odcinek Daleszewo - Szczecin Główny oraz na linii 351 odcinek Choszczno - Szczecin Główny. Sygnał był odbierany przez posterunki ruchu i maszynistów pociągów znajdujących się w tym obszarze.

Rosjanie sabotują polską kolej? Ostrzeżenie dla pasażerów

Kolejarze przekazywali też, że było słychać rosyjski hymn. - Być może mamy do czynienia z jakąś siatką, która przez Rosjan jest opłacana, albo kimś, kto chce, żebyśmy myśleli, że odpowiedzialni za to są Rosjanie - powiedział Wirtualnej Polsce dr Michał Piekarski z Uniwersytetu Wrocławskiego.

- Jedynym sposobem, żeby uporać się z tymi atakami, będzie masowa przebudowa systemu łączności kolejowej i systemu zarządzania ruchem na systemy cyfrowe. Na niektórych liniach to już się dzieje, ale to wciąż są nieliczne linie - dodał Piekarski.

Karnowski o incydentach i kontroli NIK

Z kolei były były prezes PKP Jakub Karnowski, a obecnie m.in. doradca kolei ukraińskich, ocenił w rozmowie z TVN24, że nie można wiązać nocnego incydentu w woj. zachodniopomorskim z serią wykolejeń z czwartku.

- Dokładnie trzy tygodnie temu Najwyższa Izba Kontroli ujawniła raport dotyczący europejskiego systemu bezpieczeństwa GSM-R. To jest system, który miał być wprowadzony od 2017 roku, miał być zakończony (proces wdrożenia systemu - red.) do 2023 roku. Według NIK nie zrealizowano chociażby w minimalnym stopniu tego, co powinno być zrobione, aby zapewnić bezpieczeństwo na polskiej kolei - mówił Karnowski.

Zaznaczył, że mimo wojny pociągi w Ukrainie są znacznie bardziej punktualne niż pociągi PKP Intercity. - Gdy porównamy punktualność PKP Intercity do punktualności kolei ukraińskich, które jeżdżą pod ogniem wojsk Putina, to polskie PKP Intercity jest o 18 punktów procentowych gorsze od kolei ukraińskich w analogicznym okresie - wyliczał Karnowski.

Warto dodać, że już po serii czwartkowych i piątkowych incydentów w mediach społecznościowych pojawiały się opinie wskazujące na Rosjan. Trudno zakładać, że maszynista, który przejechał sygnał na semaforze, operator koparki ocierającej się o pociąg czy dyżurni ruchu w kilku miejscach Polski działali na rzecz Rosji.

Jednak analitycy od dawna ostrzegają, że rosyjskie służby starają się wykorzystywać słabe punkty państw zachodnich, a także społeczny strach (jak w przypadku helikopterów nad Białowieżą tuż po użyciu zagrożenia ze strony Grupy Wagnera przez polityków PiS w krajowej polityce).

Oba incydenty wyjaśniają: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Źródła: RMF FM, TVN24, WP

Wybrane dla Ciebie
Ukraina o działaniach Rosji. Zaatakowali bombą kierowaną nowego typu
Ukraina o działaniach Rosji. Zaatakowali bombą kierowaną nowego typu
Wypadek w Warszawie. Dachował samochód ambasady Rosji
Wypadek w Warszawie. Dachował samochód ambasady Rosji
Tunel między Rosją i USA. Ma być dwa razy dłuższy od Eurotunelu
Tunel między Rosją i USA. Ma być dwa razy dłuższy od Eurotunelu
"Drugi Sybir". Rosja pokazała plan po zajęciu Ukrainy
"Drugi Sybir". Rosja pokazała plan po zajęciu Ukrainy
Miliony protestujących w USA. Trump odpowiedział
Miliony protestujących w USA. Trump odpowiedział
Nie żyje Sam Rivers. Muzyk miał 48 lat
Nie żyje Sam Rivers. Muzyk miał 48 lat
Do Gdańska zawinął kontenerowiec z Chin. Przypłynął trasą przez Arktykę
Do Gdańska zawinął kontenerowiec z Chin. Przypłynął trasą przez Arktykę
Doroczne liczenie katolików. Sprawdzą, ile osób chodzi do kościoła
Doroczne liczenie katolików. Sprawdzą, ile osób chodzi do kościoła
Netanjahu zapowiada start w kolejnych wyborach. "Wygram"
Netanjahu zapowiada start w kolejnych wyborach. "Wygram"
Ruchome tablice rejestracyjne. Policjanci odkryli zuchwały mechanizm
Ruchome tablice rejestracyjne. Policjanci odkryli zuchwały mechanizm
Pełna okupacja Ukrainy? Rosja potrzebowałaby 103 lata
Pełna okupacja Ukrainy? Rosja potrzebowałaby 103 lata
"Pokazywali zdjęcia trupów". Szokujące sceny w rosyjskiej szkole
"Pokazywali zdjęcia trupów". Szokujące sceny w rosyjskiej szkole