Niemcy: euro przyniesie ukryte podwyżki cen
Niemieccy analitycy przewidują, że wraz z wejściem euro, wielu niemieckich handlowców dokona otwartych lub ukrytych podwyżek cen, licząc na dezorientację klientów. Znawcy rynku wskazują, że liczne artykuły już kosztują drożej, ponieważ ich cenę w euro zaokrąglono w górę. Jeden euro to nieco ponad 1,9 marki.
Karin Kuchelmeister ze związku ochrony konsumenta zauważyła, że pojawiły się ceny w nowej walucie zachęcające do zakupu, takie jak 2 euro 99 centów. Zwykle są one wynikiem właśnie zaokrąglenia w górę po przeliczeniu z marek.
Sprzedawcy i producenci dokonują też ukrytych podwyżek, uszczuplając ilość towaru. Na półkach pojawiły się lżejsze niż dawniej słoiki z dżemem czy mniejsze tubki z pastą do zębów, kosztujące jednak tyle samo co wcześniej. Jedna z sieci sklepów od kilku tygodni sprzedaje za tę samą cenę już nie 5 lecz 4 bułki-kajzerki w paczce.
Zdaniem ekonomistów, nie ma co liczyć na utrzymanie czy obniżkę dotychczasowych cen zwłaszcza artykułów spożywczych, ponieważ już teraz marża handlowa jest minimalna. Mogą za to stanieć samochody i lekarstwa, które w Niemczech są droższe niż w innych krajach Unii. (aka)