Tak Rosja "promuje się" za granicą
W pierwszej połowie 2025 roku Rosja wydała ponad 400 mln rubli na programy dla zagranicznych mieszkańców, co stanowi wzrost o 150 proc. w porównaniu do 2024 roku. Kreml koncentruje się na młodym pokoleniu, finansując ich wizyty w Rosji.
Co musisz wiedzieć?
- Rosja zwiększyła wydatki na programy międzynarodowe: W pierwszej połowie 2025 roku wydano ponad 400 mln rubli na inicjatywy skierowane do mieszkańców innych krajów.
- Program "Nowe Pokolenie": Skierowany do młodych ludzi, obejmuje wizyty w Rosji, spotkania z urzędnikami i szkolenia w mediach państwowych.
- Wzrost wydatków na promocję języka rosyjskiego: W 2025 roku przeznaczono na to blisko 1,8 mld rubli, co jest znaczącym wzrostem w porównaniu do roku poprzedniego.
W ramach programu "Nowe Pokolenie" Rosja zaprasza młodych ludzi z całego świata na krótkoterminowe wizyty. Obcokrajowcy, w wieku od 14 do 40 lat, mają okazję uczestniczyć w wycieczkach, spotkaniach z urzędnikami oraz szkoleniach w mediach takich jak RT i Sputnik. Celem jest budowanie pozytywnego wizerunku Rosji oraz promowanie jej kultury i języka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Politycy popełnili błąd ws. Wyryk? Ekspert: Bitwy może nie przegramy
Dlaczego Rosja zwiększa wydatki na promocję języka?
W 2025 roku Rosja przeznaczyła blisko 1,8 mld rubli na promocję języka rosyjskiego za granicą. To znaczący wzrost w porównaniu do 2024 roku, kiedy to wydano 500 mln rubli. Dodatkowo, 170 mln rubli przeznaczono na zakup rosyjskojęzycznych materiałów edukacyjnych, które trafiają do szkół i ośrodków kultury za granicą. Materiały te często zawierają treści krytyczne wobec Zachodu i Ukrainy.
Jakie są reakcje na działania Rosji?
Zachodni eksperci krytykują działania Rosji, zarzucając im propagandowy charakter. Programy realizowane przez Rossotrudniczestwo są postrzegane jako narzędzie propagowania "tradycyjnych wartości" i koncepcji "ruskiego miru".
Młodzi uczestnicy wizyt w Rosji są zachęcani do dzielenia się swoimi doświadczeniami w mediach społecznościowych, co ma na celu dotarcie do szerszej publiczności w Europie.