Muł utrudnia żeglugę na rzece Jangcy
Nagromadzenie mułu w wodach przed tamą
Trzech Przełomów na Jangcy utrudnia żeglugę po tej ważnej arterii
komunikacyjnej, łączącej Szanghaj ze środkowymi Chinami - podaje
gazeta "Shanghai Economist".
Zdaniem Liu Jianqiang z uniwersytetu w Berkeley (USA) tama Trzech Przełomów zaczyna stopniowo przekształcać się w "szyjkę butelki", a zamulenie może w przyszłości ograniczyć możliwość korzystania z portów w tym rejonie.
W ostatnich miesiącach rozpoczęto oczyszczanie łożyska rzeki na odcinku długości 32 km, aby umożliwić większym jednostkom wpływanie bez przeszkód do portu w Chongqingu. Zbiornik zalewowy Tamy Trzech Przełomów kończy się niedaleko wschodnich krańców Chongqingu.
Jednocześnie Pekin przygotowuje program standaryzacji statków rzecznych, ponieważ obecnie pływają zarówno nowe jednostki, jak i stare, bez określenia nośności, co powoduje problemy w ruchu na pięciu śluzach w tamie Trzech Przełomów.
Chongqing, który jest wydzielonym miastem na prawach prowincji (liczy 32 mln ludności), razem z sąsiednią prowincją Hubei rozbudowuje porty, by mogły z nich korzystać duże jednostki.
Porozumienie podpisane przez Chongqing z największym armatorem kontenerowym świata i operatorem portów, firmą Maersk, przewiduje budowę w Chongqingu terminalu kontenerowego o zdolności przeładunkowej 420 tys. TEU. (TEU to jednostka określająca standardowy wymiar kontenera o wymiarach 6,10 Î 2,44 Î 2,59 metra - około 39 m3).
Chongqing chce do 2010 roku zwiększyć ponad dwukrotnie swoją zdolność przeładunkową - do 900 tys. TEU do 2010 roku. W zeszłym roku wynosiła ona 433 tys. TEU.
W Chinach około 50% krajowych przewozów towarowych jest dokonywanych transportem wodnym.
Jangcy łączy Chongqing w środkowych Chinach z Szanghajem, niedaleko którego powstaje największy głębokowodny port przy wyspie Yangshan, pośrodku zatoki Hangzhou u ujścia rzeki Jangcy. Do 2020 roku ma tam powstać największy na świecie terminal kontenerowy.