Manifest elektronicznego rządu 2005
(inf.własna)
13.06.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Wdrożenie przez co najmniej 700 urzędów administracji lokalnej elektronicznych systemów obsługi obywateli przewiduje manifest "Polski eGovernment 2005" ogłoszony na konferencji "Miasta w Internecie" w Zakopanem. Koszt realizacji 10-punktowej deklaracji szacowany jest na 1,2 mld zł.
Dokument, przygotowany przez ekspertów samorządowych, poddany został pod dyskusję również wśród biznesmenów, specjalistów od IT oraz przedstawicieli administracji rządowej. Manifest nie jest programem, wyraża jedynie intencje i ma stać się początkiem debaty publicznej. Nie ma w nim konkretnych działań, na razie stawia 10 wyzwań do zrealizowania do roku 2005. Wśród nich znajduje się:
1. Realizacja przez wszystkie podmioty publiczne ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym obowiązków wynikających z powstającego Biuletynu Informacji Publicznej.
2. Wdrożenie przez co najmniej 25% (ok. 700) urzędów administracji lokalnej (gmin i powiatów) systemów obsługi obywateli z wykorzystaniem elektronicznych, interaktywnych usług wymagających użycia podpisu elektronicznego.
3. Wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów w co najmniej 25% urzędów administracji oraz zintegrowanie go systemami elektronicznych usług administracyjnych dla mieszkańców.
4. Zapewnienie dostępu do informacji publicznej we wszystkich polskich gminach poprzez system 3000 punktów dostępowych, zgodnie z rekomendacjami dokumentu "eEurope 2005 - an information society for all".
5. Wprowadzenie w skali państwa pełnej obsługi ogólnokrajowych wyborów i referendów z wykorzystaniem technologii informacji i komunikacji.
6. Uporządkowanie i integracja systemów oraz rejestrów państwowych w oparciu o jednolity system ewidencji statystycznej.
7. Wprowadzenie państwowych standardów informatycznych dla aplikacji obsługujących administrację.
8. Przyjęcie przez parlament RP i wdrożenie do końca 2003 wszystkich aktów prawnych umożliwiających rozwój eGovernmentu, w szczególności:
1. stworzenie ogólnokrajowej platformy realizacji zakupów i organizacji przetargów (platforma e-procurement)
.
2. realizację projektów w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego i "outsourcingu" usług przez podmioty administracji publicznej
.
9. Przeszkolenie co najmniej 40 proc. pracowników administracji publicznej w zakresie świadczenia elektronicznych usług dla obywateli.
10. Utworzenie instytucji naukowo-badawczo-edukacyjnej wspomagającej modernizację polskiej administracji z zachowaniem technologii IT.
Manifest został przedstawiony, trzeba teraz stworzyć program, zawierający konkretne działania służące osiągnięciu wymienionych celów. Osobną sprawą jest sfinansowanie realizacji manifestu. Według szacunków Krzysztofa Głomba, prezesa Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", sumaryczny koszt wdrożenia tych celów w skali państwa nie przekroczyłby 1,2 mld zł. w skali kilku lat.
Pieniądze pochodzić miałyby nie tylko od rządu, ale z administracji samorządowej, przedsiębiorstw, innych podmiotów, a także oszczędności wynikających z wdrożenia rozwiązań internetowych m.in. platformy do realizacji zakupów.
Manifest "Polski eGovernment 2005" ogłoszony został podczas VI Konferencji "Miasta w Internecie", zorganizowanej 12-14 czerwca 2002 r. w Zakopanem.
Mariusz Jendra, Dziennikarz Gazety Samorządu i Administracji