PolskaJapońskie grafiki w Bibliotece Narodowej

Japońskie grafiki w Bibliotece Narodowej

25 grafik wykonanych japońską techniką
mokulito, łączącą europejską litografię z japońskim drzeworytem,
będzie można obejrzeć na otwartej wystawie
"Japońska litografia na drewnie" w Bibliotece Narodowej.

Japońskie grafiki w Bibliotece Narodowej
Źródło zdjęć: © PAP

25.05.2009 | aktual.: 25.05.2009 16:38

- W języku japońskim mokulito oznacza dosłownie "litografia na drewnie". Wyjątkowość, a zarazem wartość tej techniki graficznej polega na tym, że łączy ona tradycje litografii europejskiej z drzeworytem japońskim - powiedziała kurator wystawy Agata Pietrzak.

Technika mokulito polega na nałożeniu na drewnianej płycie obrazu farby olejnej i poddaniu jej obróbce stosowanej w litografii korzystającej z kamienia lub płyty aluminiowej. Płytę wykańcza się żłobiąc jej powierzchnię za pomocą dłutek, podobnie jak w przypadku tradycyjnego drzeworytu. Na końcu obraz odbija się na papierze.

- Ta technika pozwala, tak jak w litografii, osiągnąć efekty typowo malarskie naśladujące dukt pędzla czy ślad kredki z efektami charakterystycznymi dla drzeworytu, czyli techniki rytowanej, ciętej w drewnie - tłumaczyła Pietrzak.

Na wystawie znajdują się prace 11 japońskich artystów, m.in. twórcy techniki mokulito prof. Seishi Ozaku z Tama Art University w Tokio, który odkrył ją ok. 30 lat temu.

Według kurator wystawy, zgromadzone prace charakteryzuje ogromna różnorodność. - To jest dzieło jedenastu indywidualności w związku tym każda z tych prac jest odmienna. Są prace bliskie realizmowi, które czytelnie nawiązują do tradycji sztuki japońskiej, z motywami zwierzęcymi i roślinnymi, w przepięknych barwach, ale są i takie, które są czystą abstrakcją i grą form na papierze - mówiła Pietrzak.

Jak powiedział jeden z artystów Tadashi Kobayashi, mokulito jest techniką bardzo prostą, którą mogą stosować nawet dzieci. - Aby skutecznie posługiwać się mokulito, wystarczy odpowiednia płyta i japońskie washi, czyli papier czerpany. Ale najważniejsze tutaj jest serce - tłumaczył Kobayashi.

Według artystów mokulito, specyficzny wyraz dzieła osiąga się m.in. poprzez użycie odpowiedniego gatunku drewna, zwraca się uwagę nawet na porę roku i pogodę podczas jego tworzenia. Jednak zdaniem Kobayashi, tego rodzaju subtelności wykorzystują jedynie najwybitniejsi artyści mokulito.

W trakcie otwarcia wystawy wszystkie grafiki japońskich artystów, za pośrednictwem ambasady Japonii w Polsce, zostały przekazane do zbiorów Zakładu Zbiorów Ikonograficznych Biblioteki Narodowej. Wystawa będzie otwarta do 10 czerwca.

Źródło artykułu:PAP
muzeumjaponiapolska
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)